A apărut numărul 2 al revistei Anthropos (redactor-șef Horia Vicențiu Pătrașcu), cu un dosar pe tema iubirii. Conținutul complet poate fi accesat AICI.
Cu acest număr, mi-am început rubrica "Omul himeric", cu textul "Trăirea eliberatoare a unei vieți paralele". Articolul poate fi citit, în ediția online, AICI.
OMUL HIMERIC (I)
Trăirea eliberatoare a unei vieți paralele
Una dintre „speciile” de oameni care mai reușesc să trăiască astăzi poetic, în înțelesul filozofic cunoscut, dar și în perspectivă psihologică narativă a construirii unei vieți paralele care să se potrivească în amănunt cu dorința de cuprindere și înțelegere a lumii, ar putea fi omul himeric.
În spectrala lui viață, Hölderlin intuise forma de trăire poetică, o prinsese, ca din întâmplare, în celebrul vers „în chip poetic locuiește omul pe pământ” și o și trăiese, în feluri misterioase, la granița dintre luciditate și nebunie. Iar „măsura” poeticității vieții, pe care Heidegger o explorează pe firul întins de poet, al „nevinovăției” activității poetice, poate fi, aș adăuga în înțeles himeric, însăși potrivirea dintre scris și trăit.
Omul himeric este o realitate a acestor timpuri
de sfârșit de secol douăzeci și început de secol douăzeci și unu, dar holograma
lui mi-a apărut printre sclipirile versurilor, a căpătat contur, psihologic și
literar, ca proiecție mentală individuală a tânărului care eram în anii
optzeci, retras, izolat la un sanatoriu de boli pulmonare, asistent medical
plin de altruism și devoțiune pentru specia umană, visător și făuritor de
planuri dintre cele mai îndrăznețe.
Planuri, visuri, idei, concepte, cărți... Toate au, la fel ca oamenii, drumul lor, aventurile, impasurile şi dramul lor de noroc. Pentru că trebuie să recunosc că am trăit uneori şi momente bune chiar în legătură cu acelea pe care le-am pus eu însumi la cale. Fapt este că nu mi-am pierdut încrederea, nici atunci când nu se întrevedea nimic la orizont, aşa cum abia îl bănuiam din marginea noastră de lume estică, nici în situațiile cele mai neprietenoase de care am avut parte pe aceste meleaguri.
Foarte probabil, firea mea perseverentă
a contat, ceea ce mi-a arătat între altele că merită să urmăm uneori calea
comună a visării cu ochii deschiși, adică să ignorăm realitatea, să o amestecăm
până la pierdere cu plăsmuirea temerară, să dăm întâietate lumii imaginare
alimentate de voință. Este un pas necesar pentru a face din „povestea
identitară alternativă preferată”, cum se numește în terapia narativă a
australianului Michael White re-scrierea poveștii de viață care se pliază cel
mai bine pe tiparele persoanei (re-autoring), un fapt al existenței.
Înainte de a născoci "himerismul
poetic", care este și trăirea eliberatoare a unei vieți paralele prin
mijlocirea poeziei, am trecut ani la rând, în copilărie, în adolescență și în
prima tinerețe, prin stări de dedublare care mă făceau să tânjesc după lumi
îndepărtate și necunoscute și să mă simt străin în spațiul în care îmi fusese
dat să trăiesc.
Eram, mă gândesc, chiar omul himeric, care avea să pună în
funcțiune mașinăria trecerii de la „poezia scrisă” la „poezia trăită”. Și
invers. Care avea să se dedubleze aproape la comandă și să devină Himerus Alter, heteronimul apărut în
combinația dintre trăire și imaginație, ființa ivită din neliniștile unei
tinereți trăite după legile unei permanente călătorii imaginare și a unei febre
de origine necunoscută.
Astfel, am purtat cu mine în suflet o
nostalgie răscolitoare a timpurilor și locurilor din acest metavers pe care-l
considerăm al nostru, un sentiment care, deși ar fi putut să-mi blocheze viața
și să facă să nu se aleagă chiar nimic din planuri, visuri și idealuri, mi-a
dat un fel de aripi de imaginație care mă poartă și acum uneori peste lume în
întregul ei, cu diversitatea ei, așa cum este ea în capul meu, lumea din mintea
mea, aceea care contează poate la fel de mult cât realitatea, cu toate
nepotrivirile de nuanțe și infinitele posibilități de modificare în acord cu
suferințele și fericirile trecătoare.
Astfel, o călătorie recentă în
Portugalia a avut pentru mine și semnificația unei întâlniri cu spiritul
heteronimic al lui Fernando Pessoa, cel care, între alte resurse, literare și
nu numai, m-a inspirat în anii optzeci și nouăzeci să încep povestea
"himerismului", cu personajul care călătorește peste tot pretinzând
că ar fi autorul poemelor, cu efortul de cuprindere a lumii prin poezie într-o
epocă în care era foarte dificil să obții până și un amărât de pașaport, cu
toate orașele și locurile prin care nu fusesem niciodată.
Astfel, după ce pe filiera teleportării
himeriste în spațiu și timp, pomeneam, în poemul "Febra" din 1996,
Lisabona, reușeam și isprava, la treizeci de ani distanță, recent, să pășesc cu
adevărat în orașul marelui poet, să vizitez casa sa memorială și să fac "O plimbare melancolică în ţipătul
pescăruşilor/ Pe lângă balustrada Tagelui,/ în Praça do Comerçio...".
Este, poate, o aplicare a măsurii trăirii poetice despre care vorbesc poetul și
filozoful, o punere în cadru a stilului imaginar de viață poetică.
În acest sens, cred că "himerismul"
are puterea de a trece din pagina scrisă în viața trăită, iar pentru această
magie simt că a meritat pe deplin toată aventura. Între altele și pentru că pe
acest drum am am avut și am șansa de a-l întâlni pe omul himeric.
"Himerismul poetic" a însemnat
încă de la început încercarea iluzorie (himerică) de cuprindere a lumii, la fel
ca într-o fotografie, poate, la care mă uit acum, care nici măcar nu este o
fotografie, ci o reflectare într-o vitrină de pe o stradă din Porto, în care
este expus un glob înconjurat de cărți, așa cum o călătorie la Veneția atunci,
la început, era doar o punere în tipare poetice a unui gând, care devenea
astfel o altă realitate, una paralelă, "poezie scrisă", care avea să
devină în timp "poezie trăită", ca în toți anii din urmă,
rătăcitor-himeric urmând magia de demult.
Povestea începe să capete contur și
împlinire. Se dovedește că poezia este în stare să schimbe trăirea. Este un experiment
de mare succes, cum se spune acum, aplicat pe propria viață. Este forjarea
trăirii poetice hölderliene în contextul unui timp datat și a unui spațiu
cartografiat, a unei epoci care pare să împingă „trăirea poetică” în zonele
privilegiate individuale ale subiectivității emoționale.
Omul himeric a apărut din neliniștea epocii
noastre. El nu este mulțumit cu pătrățica locuirii sale predestinate, ci
privește cercetător peste garduri și granițe, scrutează orizonturi îndepărtate
și plănuiește să iasă din spațiul limită în care s-a nimerit să se nască. Are o
idee vagă despre ce ar însemna schimbarea, în propria viață și în ceea ce îl
înconjoară, dar simte că merită să se țină de acel fir care îl va conduce spre
lume. Neliniștea lui este o formă autentică de anxietate care, chiar dacă se
află, încă, în stadiul de simptom pasager, devine negreșit impuls pentru
acțiune.
Anxietatea – o formă a poeticității,
chiar dacă inclusă cu acte în regulă în nomenclatoare clinice – este un mod de
a trăi și a nu trăi în același timp. Este boala secolului. Frica fără obiect
care privește mai ales viitorul, dar nu ca pe ceva bun, ci în general ca pe un
necaz care ar urma să se întâmple, iar acest amănunt face din prezent o
entitate neglijabilă. Viața este trăită într-o așteptare permanentă în care
doar lucrurile din afară, din depărtare și din viitor au greutate și formă, iar
cele de aici și de acum sunt doar repere pentru ceea ce urmează. Până și
trecutul este expediat ca zonă de explicare și, poate, de justificare a
prospecțiunii himerice inițiale.
La urma urmei, tensiunea pe care anxietatea
provocată de epocă o menține la un nivel observabil este chiar premiza pentru
poezie.
Sigur, în plăsmuirea lui
poetic-literară, omul himeric are
nevoie de neliniște, fie și în forma ei patologică. Pentru că în varianta
psiho-socială conceptul vine perfect peste încercările de re-conectare la viață
așa cum este.
Numesc epoca noastră perioada de după
apariția Internetului, când
intersecțiile de oameni și lumi au început să se întâmple mai des și mai ușor
decât oricând, dar e limpede că a fost nevoie de încă douăzeci-treizeci de ani
care s-o pregătească: schimbări și mișcări sociale și politice, revoluții
adevărate, căderi ale zidurilor și cortinelor de fier, reașezări ale granițelor
în unele cazuri, prăbușiri de imperii, migrații, o forfotă care nu a lăsat
neatins pe nimeni. Cu excepția, poate, a unor bătrâni din cătune izolate care nu
au mai vrut să mai știe de nimeni și de nimic, părăsiți de copiii cuprinși de
febra migrației.
Omul himeric nu a știut chiar de la început
încotro să-și îndrepte privirea, pentru că dorința de cuprindere a lumii nu are
ținte precise, dar asta nu l-a descurajat
câtuși de puțin, pentru că a avut mereu sentimentul, pe seama trăirii
duble sau chiar multiple, preluate de la poetul lusitan, dar și de la alți
dedublați geniali precum Rimbaud sau Machado, că nu capătul sau ținta sunt
importante, ci drumul, căutarea împlinirii în plecare, în părăsire, în dispariție,
în despărțire și pierdere. Este chiar sentimentul unei regăsiri totale în a fi
aici și nicăieri, peste tot și niciunde, mereu la granița dintre acum și
niciodată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu