Vasile Baghiu
Poezia liniștii interioare
Cronică apărută în Observator cultural nr. 1243 din 13 februarie 2025 AICI
În paralel cu elanurile experimentale ale textualismului optzecist, cu nouăzeciștii cei prinși la mijloc și aproape ignorați, cu fracturismul, himerismul și alte paradigme ale deceniile din urmă, cu douămiiștii, post-douămiiștii și noile apariții, continuă să se facă auzită, prin reprezentanții săi, și poezia care și-a avut debutul în anii șaizeci ai secolului al XX-lea, lirică, expresionistă, afectiv-emoțională și elegiacă.
Acest paralelism este un
fenomen firesc pe care lumea literară îl uită adesea, deși el a fost explicat
în detaliu de T.S. Eliot care, în eseul “Tradiție și talent personal”,
subliniază necompetitivitatea și nesubstitutivitatea de tip cronologic a
poeziei.
Cu alte cuvinte, nu este
cazul ca noii poeți să se simtă amenințați în elanul lor de afirmare de cei din
generațiile anterioare, pentru că în literatură, spre deosebire de știință,
valorile pot sta pe același raft și pot comunica indiferent de epoca în care au
apărut. Sunt pur și simplu niște metaversuri paralele, mereu contemporane între
ele, care, departe de a se respinge, se pot influența unele pe altele.
Astfel, poezia Anei
Blandiana – despre care criticii au spus că vine, mai ales în primele volume,
până în anii nouăzeci, din „vitalismul” lui Blaga (E. Simion) – continuă să
ofere, într-o epocă a cinismului și dezabuzării, sunetul reflexiv al poeziei
care a consacrat-o.
Foarte recent, poeta a
publicat volumul „Se face liniște în mine” (Humanitas,
2024), după ce, în ultimii ani, a reușit să revină la poezie, cum își dorea
foarte mult, după decenii de implicare civică în care scrisul și creația
literară au fost ținute la distanță. Și a obținut și noi recunoașteri
internaționale, între care, cel mai recent, prestigiosul premiu spaniol Prinţesa
de Asturia pentru Litere.
Între multele feluri de
poezie (probabil tot atât de numeroase câți poeți au fost și sunt în lume),
există unul mai general care mizează pe efectele reflexivității (și deci ale
conținutului), spre deosebire de altul a cărui putere vine din clasica formă adesea.
Blandiana se încadrează în prima categorie, deși sunetul poeziei sale contează
mult de asemenea în ecuația lirică pe care o resetează admirabil cu fiecare
poem și cu fiecare carte pe care o publică.
Explorarea sa poetică,
inclusiv în acest volum, urmărește înțelegerea lumii în perspectiva unor
situații simple de viață, a credinței, a rostului poeziei și al creației, a libertății,
a trecerii și dispariției, a timpului și istoriei. A tainelor vieții.
Ceea ce atrage atenția, încă
de la prima lectură, la această poezie care conține marca ei de originalitate,
încă insuficient decriptată, este în primul rând caracterul memorabil al
versurilor. Formulări ingenioase stilistic, de mare expresivitate tocmai prin
simplitate, sunt menite parcă nu doar pentru a spune ceea ce este de spus, ci
și pentru a arăta că limbajul specific al poeziei poate trece dincolo de
înțelesuri înspre sunetul unei muzici anume, a liniștii, nu separată de cuvinte, ci
conținută de ele. „Ce odihnitoare lunecare pe/ nervurile frunzei/ după
reguli de circulație eterne,/ fără spaima vreunui accident/ în singurătatea
care se-așterne// în cel mai întins și fără prihană/ dintre imperii,/ unde
trăiesc fericite și nestrăine-ntre ele/ popoarele verii” (Ca două oglinzi);
„Mi-ar fi plăcut să ne fi cunoscut/ înainte de naștere,/ și poate așa s-a și
întâmplat,/ dar am uitat./ A ține minte dintr-o viață în alta/ știm amândoi că
e un păcat.” (Mi-ar fi plăcut)
Este muzica poeziei Anei
Blandiana, care combină claritate, suavitate, mister, feminitate, la care se
adaugă timbrul unei voci poetice supra-textuale distincte. În acest sens, cititorul
se poate simți cu adevărat influențat în această percepție și de maniera cu
totul personală în care poeta își recită poemele, pe o gamă diversă de tonalități,
realizând adevărate performance-uri, dar ea își are clar rădăcinile în principal
în valoarea de substanță a textelor. Fără ea, orice măiestrie actoricească ar
cădea în derizoriu. “Prea mult sau prea puțin, aceeași amânare/ și nealegere
la fel de greu de înțeles,/ de parcă între primăvară și toamnă/ vara n-ar fi
decât un eres.” (Senzația de eternitate) La fel ca în cazul lui Nichita
Stănescu, unde stilul sincopat al poetului de a-și spune poemele adăuga un plus
de farmec și, cred, la nivel subliminal, de poeticitate.
Prin această reflexivitate
blagiană poeta nu rămâne, totuși, într-un trecut al lirismului ne-deconstruit
al unei clasice modernități, ci se menține conectată la spiritul timpului, cu
scientismul lui infiltrat în cotidian, un Zeitgeist căruia îi dă unele
remarcabile sclipiri metafizice. „Sub ochii mei/ de când mă știu/ timpul nu
e în stare/ să se hotărască/ în ce direcție va curge –/ se rostogolește când înainte,
când înapoi,/ spre un capăt sau altul, la fel de necunoscute amândouă,/ la fel
de imposibil de imaginat:/ două tuneluri branșate la viață/ înainte de început/
și după sfârșit,/ fără să știu dacă/ sfârșitul și începutul/ sunt legate/ pe
cealaltă parte/ între ele.” (Două tuneluri); „Așa cum materia/ în
imaginația savanților se sfarmă/ în părticele tot mai mici,/ tot mai imposibil
de văzut,/ nu doar invizibile,/ ci poate chiar inexistente –/ înțelesurile
construite din propoziții și fraze/ se rup în cuvinte, apoi în silabe,/ apoi în
fragmente tot mai mici de sens,/ mărunțite, măcinate,/ pisate-n mojarul
esenței/ până când nu mai rămâne/ nicio bănuială de noimă,/ doar taina.” (Mojar)
Tot așa cum nu ezită să-și
arunce săgețile de ironie către trend-urile epocii. “Uitată singură
ca într-un limb:/ Nu sexul, regnul aș vrea să mi-l schimb.” (Poporul
ierbii) De altfel, recuzita vegetală și aluziile la iarbă, copaci, frunze,
natură (așa cum se văd și în acest titlu) amintesc – de fiecare dată când apar
– de acel cunoscut vers al său „Eu cred că suntem un popor vegetal”, care fusese,
lângă celelalte apărute în Amfiteatru și împreună cu volumul pentru
copii “Întâmplări din grădina mea” (în care motanul Arpagic avea
gesticulația lui Ceaușescu), momente de revoltă ale poetei, care i-au adus și
interzicerea publicării între 1988 și 1989, perioadă ilustrată cu intensitate
prin tulburătorul jurnal-martor al acelui timp deraiat, “Mai-mult-ca-trecutul”.
Tema libertății și alte
conotații etice apar și în această carte, ca în întreaga operă, de mai multe
ori, subliniind ideea că poezia Anei Blandiana își trage substanța și din
pulsiunile vieții și nu este o abstractizare lirică sau o îmblânzire a
realității prin cuvinte. Este, de fapt, un continuum de intensități trăite și
revelații poetice, de inserții, adesea minimaliste, din viața de zi cu zi care
aduc iluminări ale unor înțelesuri mai mari. „Nu țin minte nimic de dinainte
de naștere./ Am fost lăsată să vin doar după ce/ am acceptat să nu spun nimic,/
așa cum la ieșirea din închisoare/ deținuții erau puși să semneze o declarație/
că nu vor spune nimic/ din ceea ce li s-a întâmplat/ între zidurile care
despart viețile între ele.” (Așa cum)
Și chiar dacă tonul uneori
prea grav – la care se adaugă termeni precum „vecie”, veniți parcă din palierul
poetic al altei generații – poate împiedica respirația liberă și amplă a
lirismului și îl poate devia înspre solemnități pe care efectul de poezie le
refuză, la fel cum tentația ludică dominantă în cazul postmoderniștilor textualiști duce poezia
spre zone de suprafață, senzația de mister și imponderabil, de lume care
trăiește într-un univers aparte, al poeziei, rămâne pregnantă în volum.
Pe linia aceasta apar și
enunțuri aforistice, bine cumpănite, în care înțelesul e potențat de lirism,
iar lirismul se susține pe adevăruri filosofice în cheie poetică. „Ceea ce
nu se întâmplă/ Acum nu va fi nici atunci, / zadarnic rugi și porunci/ Încerci
disperat să arunci” Această combinație în marginea filosofiei este
frecventă în poezia Anei Blandiana pe tot traseul unei opere unitare și
distincte în peisajul poeziei contemporane. Ion Pop observă, în ampla sa
antologie „Poezia românească după 1945”, o concentrare a versului poetei (mai
ales în volumele de după 1989) și faptul că „trecerea spre concret se face, în
general, pe firul conducător al ideii”.
„Se face liniște în mine” este o carte despre stingere și moarte, dar nu
anxios-temătoare, nu tenebroasă, nu dramatică, ci echilibrată. Un echilibru
atins poate pe seama siguranței pe care tocmai cunoașterea de tip poetic
(despre care știm mai multe de la Blaga) o oferă. Constatarea ștergerii și
dispariției este ca o împăcare cu situația. „Așa cum de pe hârtiile cu
poeme/ uitate pe bancă în ploaie/ cerneala se scurge ca și cum n-ar fi
semnificat nimic niciodată/ și picură cum ar picura niște zoaie/ de pe o pânză
spălată/ nu-mi mai amintesc cum:/ cum și de ce sufeream oare?// Picură timpul
și-mi spală/ creierul ca un balsam,/ vers după vers/ rând după rând./ O plajă
mirată și goală/ de pe care pașii s-au șters, așteptând/ să fie-nghițită de
mare.”
Totul dispare în această
perspectivă, nimic nu rămâne, nici chiar poezia, care este ceva „scris cu
degetul pe aburul de pe fereastră” (Mărțișor), iar suferința devine inutilă
“...când tot ce urmează e gata scris/ și numai frunzele, foile, paginile/
sunt duse mai departe de vânt.”. (Mai departe)
Poate de aceea poeta nici
nu se ceartă, ca altădată Arghezi, cu divinitatea, ci pune întrebări,
construiește formulări care – speră ea – ar putea fi auzite. „Nu pot să mă
închipui necitind,/ flutur bolnav printre omide vii/ cu aripi ofilite, biete
frunze/ căzute toamna. Fă-mă să cuprind/ cu ochii zarea literei ascunse,/ Tu,
care toate cărțile le scrii...”. (Invocație) Este un Dumnezeu care scrie
toate cărțile (cum Mallarmé spunea undeva că citise toate cărțile), o superbă metaforă-prefigurare
a unei inteligențe artificiale care ne dă deja nu puține motive de uimire și,
adesea, de îngrijorare. Religiosul nu este ostentativ, ci topit în trăire, ca
parte firească a vieții. Tot așa cum timpul, trecerea, succesiunea vârstelor,
istoria și însăși dragostea sunt privite prin lentile poetice ale vieții de la
nivelul zero, integrate, puse în ecuația înțelegerii. „Am vârsta ta de care
o să trec/ cu o mirare ruptă din întreg,/ ca dintr-un fruct partea cu viermi./
Înaintez, chiar dacă nu mă chemi (...) Căruntă ca un glob de păpădie,/ ca să mă
seamăn, mă voi risipi,/ pe când rămas în urmă, tu vei fi/ mai tânăr decât mine
în vecie.” (Vârste)
Nu numai cartea aceasta – a
replierii înspre o interioritate a sensurilor și semnificațiilor eterne (în
care “se face liniște”) și a dorinței de înțelegere a vieții și a morții – dă
seama despre unicitatea poeziei Anei Blandiana (care constă, între altele, și într-o
combinație foarte personală de muzică suavă și liniștită de valuri de suprafață
cu sunete grave și ample care se pot auzi, în răstimpuri, dinpre adânc), ci întreaga
sa operă, care aspiră la cuprinderea lumii. Cu toate uimirile,
vulnerabilitățile, contrastele, tainele, amneziile, nedreptățile, suferințele
și speranțele ei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu