Vasile Baghiu
Poezia între teorie și praxis
Vianu Mureșan a devenit – printr-o neobosită și admirabilă peregrinare culturală prin orașele țării, împreună cu o redutabilă echipă a Editurii Eikon, cu toți eikoniștii, cum li se spune – un tip de conferențiar ambulant, coborât parcă din altă epocă, a entuziasmului pentru iluminarea maselor. Este o experiență unică să-l auzi vorbind despre Nietzsche sau Levinas, despre sensul și rostul literaturii și ale poeziei sau despre condiția omului în epoca globalizării cu o însuflețire egală și fără rest, fie într-o sală plină cu sute de oameni, fie la un târg de carte în aer liber, într-un mic oraș de provincie în care audiența e răzlețită și curioasă ca la iarmaroc, fie într-un cadru mai restrâns al sălii unei biblioteci. Oriunde, el reușește să trezească interesul și curiozitatea auditoriului printr-o maieutică personală în care până și tonul întrebărilor pe seama cărora înaintează impetuos în explorarea temelor are ceva misterios și profund.
Eseist remarcabil pe linie filosofică, dar și literară,
prozator, critic, autor de articole, realizator și prezentator de televiziune
mai recent, el scrie și poezie cu același patos intelectual al cuprinderii
înțelesului vieții și al lumii cu o gamă variată de instrumente.
De fapt, el revine acum la poezie, după douăzeci de ani de la
volumele debutului: Epifania tăcerilor (2000)
și Ceasurile mamifere (2003).
Indiferent dacă are sau nu legătură cu începuturile, volumul
relativ recent de poeme, Cele două
capete ale tăcerii (Eikon, 2021), pune surdină, fie și pe fragmente,
elanului său „misionar-literar”, pentru că Vianu Mureșan este conștient că
poezia se supune unor legi speciale care, dacă nu ții cont de ele, te pot duce
la eșec.
Așa se face că în ceea ce privește poezia, adunată în acest volum substanțial, impresia la lectură este de trecere a combustiei creatoare pe ralanti, de racordare parcă la sonurile ivănesciene descriptiv-reflexive, la acel monolog interior nesfârșit și încărcat de poeticitate: „poate că acel vuiet al apei/ despre care nimeni nu știe când a început, nici câte limbi s-au topit până să iasă, un sunet în care e și tânguire/ și amenințare, și melancolie/ poate că acel geamăt stins/ ca de înecat când îi intră soarele în gură/ îi făcea pe greci să creadă/ că în adâncul mării zace un zeu”. (poate că acel vuiet)
Intelectualul polifonic, intrat aici și în starea și rolul de
poet, știe că poezia se hrănește nu neapărat din meșteșugite combinații de
cuvinte, care pot da adesea o falsă impresie de artă ridicată la rang de
rafinament stilistic, ci mai ales din ceea ce se poate găsi dincolo de perdeaua
lexicală, într-un orizont mai îndepărtat care vine din resorturi mai adânci,
ale trăitului, ale lucrurilor observate, analizate, explicate, înțelese: „dar
n-am știut la timp ce se petrece/ nu am înțeles felul ciudat în care neliniștea
se preface în cânt/ cum cuvintele se împletesc în versuri, în rostiri/ lucrate
cu niște degete foarte, foarte subțiri/ de cele pe care cinstiții antici le
numeau muze/ pentru că nicio cântare nu le curgea zadarnic pe buze/ niciun
cuvânt pe care-l rosteau nu era lipsit de noimă, de miez/ încât, pe urmele lor,
am ajuns să-mi compun/ să zicem așa, o artă poetică a mea, un crez/ pe care,
simplu, l-aș rezuma în aceste sentințe:/ în poezie nu există nimic vechi, nimic
nou/ decât în formă, în limbaj, ceea ce nu înseamnă glas, ci ecou/ dacă ceva
este scris să reziste, va rezista prin sens/ care în substanța poetică este
nucleul cel dens,/ iar sensul nu este al poetului, ci al lumii în care el este/
trimis să cânte…” (preambul)
Este un poem-artă poetică, unic în felul
său, prin patosul indignării, în poezia noastră de azi, așezat în capul
volumului, pentru a ne oferi din start o idee despre cum vede el povestea
aceasta a poeziei, în care, cu toate riscurile unor scârțâiri anacronice, parcă
pe urmele unui Eminescu întors cu fața spre cei vechi, scârbit de prezent, îi
probozește și el pe contemporani, „bieții” poeți postmoderni de azi, pentru
inconsecvență și superficialitate, pentru lipsa de cultură și pentru câte și
mai câte, pe drept și pe nedrept: „unii cu ridicolă vanitate se cheamă
postmoderni/ de parcă ar rosti o mantră care-i va face eterni/ cu toate că,
inconsecvenți și slabi de minte/ uită că au decretat moartea zeilor mai-nainte/
inclusiv a celor literari, moartea autorului, moartea/ narațiunii/ precum
dispariția adevărului, pierderea rațiunii/ încât au ajuns să scrie doar ca să
spună/ că fapta lor nu are niciun sens”. (preambul)
Un poem din care mai aflăm că „acum nu mai poți versifica doar sub inspirație”,
că „inteligența care contează nu e a creierului tău, a/ minții tale,/ ci
inteligența culturii”, că poeți de azi, „de regulă tineri”, „se cred autentici
pentru că scriu despre alcool, despre/ picioare transpirate cu mirosul greu,/
despre droguri, vomă, despre starea de greață/ despre iubite nasoale care beau
vodcă la cafeaua de/ dimineață…”, că „alții se dau în vânt după isme, după
ideea de/ generație…” și „scriu toți cam la fel/ par trași la ștanță după un
idol-model”. Iar imprecațiile și dezamăgirile, despre lumea literară și despre
cum se scrie și cum nu se scrie, despre relația dintre scris și trăit de fapt,
revin în cuprinsul cărții, chiar și în note mai temperate, compasive, care abia
așa se lipesc mai bine de lirismul căutat, dorit, autentic: „din când în când
citesc poeți tineri/ și aflu că ei suferă în multe feluri (…)/ există parcă o
tristețe cu care s-au născut/ una care nu vine din ei, nici din părinții lor (…)/
se tem să nu pară bătrâni, dacă sunt sinceri/ se tem să nu pară depășiți, dacă
plâng atunci când le e/ dor/ se tem că nu vor mai fi cool, dacă vor recunoaște/
că îi doare neîncrederea și trădarea”. (psalmul
fericirilor pierdute)
Vianu Mureșan se răfuiește aspru, dacă citim în spatele
dezamăgirii și indignării, cu inconsistența culturală a timpurilor de acum, cu
superficialitatea nonșalantă și individualismul lipsit de ezitări, cu lipsa de
înălțime a orizontului poeților care vorbesc „despre nedreptăți crunte ce li se
fac de niște șefi închipuiți”, cu obiceiul „literatoarelor fete/ care râd de
femeile bine-crescute, manierate, discrete/ și cu dezinvoltură, invocând prea
des ceva bărbătesc/ se-apucă să spurce tot ce nu înțeleg, nu iubesc”. Este un
mod abrupt al poetului de a ne introduce într-un peisaj literar-poetic românesc
al începutului de veac XXI, deloc așezat, așa cum îl vede el, mai înainte de a
ne oferi lungile sale pasaje de poezie calmă, detașată, exploratorie, pe motive
tot atât de diverse pe cât sunt subiectele conferințelor.
Astfel, erosul, temă importantă a cărții, este consumat în
cheie ușor problematizantă, intelectuală, reflexivă, chiar nostalgică, dar tot
în volute prelungite de verbiaj poetico-filosofic care se regenerează mereu din
propria substanță: „atunci erau multe feluri de fericire neașteptată care
venea/ din toate părțile/ deși nu ne era clar că-i vorba de fericirea noastră/
înțeleg abia azi, când nu o mai primesc de nicăieri/ că ne amintea pentru scurt
timp de aerul bun al acelei veri/ în care am mers împreună la mare, iar tu
purtai o rochie de cicoare albastră/ prin care apa îți spăla gleznele cu spumă
de sare” (de ce ai venit atât de târziu?); „trupul tău a ieșit aproape ca lumea
întreagă/ din nimic/ în jurul lui domină un mister teologic, aș zice,/ dar nu
pentru că e trup, nici pentru că evidența lui nu a fost lămurită…”. (cunoaștere)
Iar observațiile din sfera vieții oamenilor, care presupun o
puternică sensibilitate etic-morală, creionează un background uman pentru
secvențele, imaginile și nucleele poetice presărate ca niște paiete pe un
costum de haine: „dimineața la aceeași oră fixă sună sirena într-o fabrică,/
unde nimeni nu mai lucrează de ani buni/ la sunetul ei oftează câțiva
pensionari prematuri/ care acum au foarte, foarte mult timp liber/ și multă
energie ca să tresară și să înghită în sec/ niște șomeri trântiți pe scaune murdare
de bodegă/ cu mucuri de țigară înghețate între buze…”. (e
vremea să pleci)
Tot așa cum elanul său poetic, temperat prin atitudinea
reflexiv-contemplativă, prinde și ia odată cu el și o geografie locală,
familiară, e racordat adică la spațiu și timp, nu rămâne în abstract și
filosofic: „hohotul tăcerii zguduie casele săsești părăsite/ în obloanele
închise scarmănă trecutul cu unghia rănită/ pașii vizitatorilor se șterg sub
apăsarea întunericului/ lichidul nopții coboară peste ochii acoperișurilor…”. (sibiu) Iar această conectare se face și
prin tehnici de biografizare a ficțiunii poetice sau de ficționalizare a
biograficului, prin invocarea și introducerea în corpusul textual a unor
personaje din viața reală, cum ar fi mama, tatăl, bunicul (care
sunt prinși în emoționante rame ale memoriei), fratele
Marian, personaj de neuitat din romanul Bravo
campeon (memorialul agoniei), o carte a suferinței cumulate secundă cu
secundă pe seama calității de martor și companion neputincios al durerii și
morții unei ființe apropiate și dragi.
Până și pandemia, cu ciudățeniile și chiar cu ororile ei,
care îl împiedică pe poet să participe la slujba de la biserică și îl obligă la
o repliere dureroasă în interior și la distanțarea de oameni, este parte
substanțială din toată ampla desfășurare lirico-epică, în care regăsim și un
cifru al credinței, care poate fi, cum spune într-un loc, „un murmur de tainice
cuvinte”.
Cartea aceasta ambiționează să cuprindă lumea prin filtrul
unei sensibilități forjate intelectual. Tehnicile sunt diverse. Vorbirea
monologată la persoana a doua (care trece subtil pe parcurs la celelalte
persoane) dă seama de singurătate prefigurând dedublarea sau chiar nevoia de
multiplicare a personalității, așa cum se întâmplă într-un poem în care
propriul trup, eșuat la malul mării, poate fi văzut din afară – de un puternic
efect metatextual. La fel, utilizarea jocului uneori (pentru atenuarea impresiei
de redundanță filosofică a textului), inserarea unor pasaje aluzive sau chiar
rupte de context (cu funcție de cor
antic), includerea rimelor aparent accidentale (pentru un efect
suplimentar de vivacitate) sau a ironiei (ca pandant al detașării), toate
creează impresia unui efort remarcabil de traducere în limbaj liric deopotrivă
a interiorității ultragiate și a lumii exterioare. Un torent de sonuri,
cuvinte, idei, gânduri, imagini, personaje și situații vine impetuos înspre
cititor fără să-i stea nimic în cale.
De aceea, era și inevitabil ca într-un astfel de „flux al
conștiinței” (H. James), intens și divers colorat, substanța poetică să nu se
dilueze pe unele pasaje, imaginile și formulările vetuste („cloșca timpului”,
„aripi de aer”, „trena singurătății” „gemetele deșertăciunii” etc.) să nu scape
de autocenzură, iar lirismul, în înțelesul lui modern de „poem sintetic”, să nu
fie împiedicat adesea să-și ia zborul.
Vianu Mureșan pare să uite uneori că poezia nu face casă bună
cu intenționalitatea, că orice tentație a despicării firului filosofic în patru
înăbușă sugestia, iar extinderea elanului narativ poate speria vârtejurile de
poezie pe cale să se formeze.
Însă aceasta poate fi doar o chestiune de adaptare și
perfecționare a praxisului, care se vor petrece curând, pentru că autorul
atâtor analize și sinteze acute ale fenomenului literar este deja împrietenit
cu instrumentele și mijloacele teoretice pentru a reuși să prindă din zbor
momentele în care „neliniștea se preface în cânt”.
Cele două capete ale
tăcerii este lumea ideilor și neliniștii creatoare a lui Vianu
Mureșan din eseuri pusă în tipare poetice. Aflată acum încă la granița dintre
ele, ea are șanse să treacă deplin, cu arme și bagaje, în peisajele lirice
propriu-zise atunci când nu înțelegerea și explicarea lumii îl va mâna pe poet
în luptă, ci mai mult iluminarea trăitului prin sticla afumată – ca pentru
eclipsă – a poeziei.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu