sâmbătă, mai 03, 2025

Vasile Baghiu: Imaginile ca noduri ale plasei (poetice) de prins realitatea - Cronică la volumul "între timp îți vezi de viața ta" (Junimea, 2020) de Cristina Hermeziu

Vasile Baghiu

Imaginile ca noduri ale plasei (poetice) de prins realitatea*

                                       Cronică apărută în revista Vatra (3-4, 2025)


Imaginea este primul lucru care atrage atenția în volumul „între timp îți vezi de viața ta” (Junimea, 2020) de Cristina Hermeziu. Imaginea ca diversitate a lumii. Citind această carte, ai parte de experiențe lirice pe o gamă diversă, lectura este o excursie printr-un univers fragmentat, deși unitar.

Parcurgi poemele unul după altul prins de jocul observației și al reflecției minimale, dai peste aluzii social-culturale, iei seama la mici bruioane de artă poetică, te plimbi împreună cu poeta printr-un Paris secvențial, urmărești avatarurile domestice ale unei feminități prinse în mișcarea întâmplărilor, te duci în trecut pe firul memoriei afective, faci toate aceste incursiuni psiho-narative poem cu poem, dar peste tot întâlnești imagini care mizează, expresionist (în sensul subiectivității și al caracterului viu și adesea chiar straniu), pe impactul pe care orice fragment brut de realitate îl are în ecuația poetică.

Imaginile sunt dominante în corpusului textual al volumului, fie prinse în clama metaforelor (“ca să-mi port trupul/ strălucitoarea lui stalactită transparentă/ prin lumea oarbă”), fie în funcționalitatea lor autonomă („cât pune pe covorul rulant borcanul cu miere/ conserva de ton 3 lujeri de praz o lămâie/ recită les choses de perec”), puncte de legătură ale unei țesături cu ochiurile strânse, prin care pot trece fragmentele mici ale trăirii, amănunte care țin de rutina cotidianului, dar nu și pasaje ale unei „existențe sub asediu” (cum scrie Alina Purcaru pe una din manșete) și nici fragmentele din “timpul personal, smuls timpului depersonalizat” (după expresia inspirată a lui O. Nimigean de pe coperta a patra).

Miza este una cu succes, pentru că a fost verificată în timp, căci „imaginea este câmpul propriu al poetului”, lucru confirmat nu numai de cei vechi (precum De Sanctis în acest citat) și de atâția poeți ai imageriei debordante pe care i-a cunoscut istoria literară, ci și dintre cei mai noi (precum optzeciștii noștri) și inclusiv în perspectiva foarte recentă a „lecturii la distanță” (F. Moretti) care poate revela intenții și semnificații, altfel invizibile pentru „close reading”.   

Astfel, frecvența mare a referințelor la ambientul parizian vorbește poate nu numai despre faptul biografic al vieții în marele oraș, dar și despre poezia unei melancolii filtrate cultural, inclusiv prin expresiile franțuzești împrăștiate peste tot ca niște frunze la început de toamnă pe o alee de parc: „uleiul încins al Senei// spre seară/ lama aproape rece// mirosul de iarbă coaptă”; “(m-am strâns în mine/ în metroul 6/ ticsit de americani/ frumoși și guralivi)”; “c’est beau l-amour/ strigaseră băieții din cité! cu tricouri ronaldo”; „pulsând ca un neon defect în catacombele stinse ale orașului lumină„; „tot praful grunjos din jardin des plantes/ acoperișul hâd în formă de dragon al unui centru comercial”; copacii? niște circari la drumul mare/ păsările ocupaseră malurile Senei”.

Uneori, secvențele fulgurante amintesc de formele fixe japoneze, iar acest detaliu conferă o notă în plus de exotic întregului demers poetic, dar și filigranează perspectiva pe firul esențializării discursului: „ca pe niște scrisori/ peste preș/ la intrare// vântul/ așează/ frunze/ pe râu// s-a dus vara”; „cum vezi tu că vine el/ spre tine timpul// ca puful de mesteacăn/ pornit prin lume/ transparent și vioi// (închizi ochii/ ca în fața/ unui bolid)”.  

Această esențializare a discursului poetic vine, psihologic, din muțenia melancoliei îngreunate de starea de neașezare călătoare, din feminitatea fragilă adusă mereu sub un nor de anxietate crepusculară, din “zvonul că toate țările/ migratoare/ fuseseră rase de pe/ hărțile lumii”. Este o miză încrezătoare pe efectele puternice ale sugestiei și simbolului, pe debarasarea de ornamente și cultivarea secvențialului: spăl geamurile// în parcare/ un tip cu rucsacul în spate/ duce un mănunchi/ de pătrunjel// e primăvară”.

Cu toate riscurile de-substanțializării, pe care uneori nici nu reușește să le depășească și astfel unele pasaje ajung să sune a gol („cine ești/ întrebi cu un fel de tandrețe// sunt/ din țara albă/ cu femei/ transparente”), să se învârtă ca o morișcă a filozofării retorice (“ce fac oamenii/ împreună/ când nimeni/ nu urlă/ cu urletul altuia// când nimeni nu-și amintește/ amintirile altuia// ce fac oamenii/ împreună/ când nimeni/ nu îmbătrânește/ în cartea altuia”) sau să pună accente dramatice unde nu există dramă („perfectă clipa aceea/ în care/ mi-am înfipt/ picioarele pe pământ// perfectă clipa aceea/ în care/ am dat inima mea/ la câini// și n-am lăsat/ n-am lăsat// să se vadă/ nimic”).

Aceste alunecări nu sunt însă numeroase, căci substanța cărții se trage din urmărirea atentă a efectelor, pe care Cristina Hermeziu le stăpânește nu doar intuitiv, ca urmare a sensibilității sale poetice naturale evidente, ci și pe seama unor solide achiziții teoretice. Și aici este, mi se pare, și un alt aspect important de remarcat: talentul poetei de a evita înăbușirea lirismului, de a se opune tentației de intelectualizare” a explorării poetice.


Imaginile sunt regine ale textelor, indiferent de teritoriul-viață din care provin, alcătuind o rețea în care încape întreaga realitate. Dragostea însăși este pusă în aceeași lumină a secvențialului, ca și cum viața și iubirea sunt alcătuite dintr-o colecție de flash-uri care ne ajută, dacă avem puterea de a le vedea, să înțelegem mai mult, în orice caz suficient cât să fim împăcați sau melancolic-resemnați. Persoana iubită, un personaj deopotrivă misterios și familiar căruia i se adresează poeta sau pe care îl invocă, este parte din peisaj, martor al consemnării unui fel de înserări a lucrurilor și a lumii amintind uneori de Trakl, dominanta volumului: un săculeț brodat/ plin cu oase/ ascuțite ca niște pioleți/ (a spus în timp ce-mi mângâia pielea); îmi plac ciorapii tăi// covrigiți ca un câine fidel/ uitat de stăpân/ la ușa magazinului/ îmi plac ciorapii tăi/ ai spus// (ce te-am mai crezut); gările se împrăștie în urmă/ ca niște confetti luate de vânt// și azi mă întreb/ cum scriai tu/ pe cel mai îngust peron din lume/ saint-michel).

Cristina Hermeziu reușește cu acest volum, „între timp îți vezi de viața ta”, să treacă de nivelul de suprafață al cuvintelor, pe care le instrumentează economic pentru a explora ce este în acel “dincolo”, un spațiu în care regăsim privirea melancolică a înțelegerii – și poate a resemnării – pe seama unei imagerii bogate și a unei lucidități în acord cu epoca. 

*Cristina Hermeziu: „între timp îți vezi de viața ta” (Junimea, 2020)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Vasile Baghiu: "Poezia între teorie și praxis" - cronică la volumul "Cele două capete ale tăcerii" (Ed. Eikon, 2021) de Vianu Mureșan

Vasile Baghiu Poezia între teorie și praxis                                                Cronica a apărut în revista Familia, nr 4/ 20...