Vasile Baghiu
Acolo unde
inteligența nu prea mai are acces
“Poezia reușește să ajungă și acolo unde
inteligența nu prea mai are acces”, a spus la un moment dat, îmi amintesc, unul
dintre invitații unei emisiuni literare de pe TV5 pe care o urmăresc adesea,
“La Grande Librairie”.
Mi-a plăcut, pentru că am văzut fraza ca
pe un omagiu deopotrivă subtil și direct adus poeziei, care este – are dreptate
acel scriitor – o cale unică de explorare a lumii, de negăsit cu ajutorul
științelor, artelor sau credinței.
Nici cu ajutorul inteligenței artificiale (AI), aș mai spune, cum pare să concluzioneze într-un articol (1) și poetul Keith J. Holyoak, profesor de psihologie la California University, un tip de inteligență care „se află într-un proces de schimbare a lumii și a societăților în modalități pe care nimeni nu le poate anticipa cu adevărat”, iar una din aceste schimbări și consecințe, cu siguranță cel mai puțin semnificative (importante, totuși, cel puțin pentru literați și scriitori), este „faptul că programele AI au început să scrie poezie.”
Este o întreagă discuție privind
autenticitatea aici, dar indiferent cum stau lucrurile și cât de sceptici am
putea fi, cel puțin așa-numita “found poetry”, dar și alte forme poetice,
experimentate cândva de suprarealiști, dadaiști și de toți avangardiștii,
reușesc deja să intre pe un făgaș nebănuit al creativității.
Mai mult, noi instrumente pentru
scriitori devin disponibile. În afara accesului la un tezaur arhivat și a unui
dicționar imens de rime, poeții pot avea la îndemână și o listă imensă de
sugestii de metafore.
Cât despre ce anume, concret, descoperă
poezia din universul nostru care este opac pentru alte instrumente sau tipuri
de cunoaștere, văd aici un punct bun de pornire pentru o continuare a explorării himeriste. Nu se știe
niciodată cât de departe se poate ajunge.
Iar acest gând mă duce pe firul
memoriei, cum Annie Ernaux merge în excelentul roman „Anii”, luând-și ca repere
fotografii, cărți, filme. (2)
Era în 1998, deopotrivă demult (cu un
secol în urmă) și totuși nu foarte departe în trecut (abia acum un secol),
depinde de unde privești: de pe scările înalte ale istoriei mari care amestecă
totul sau din pătrățica propriei vieți care reține detalii cu valoare
emoțională personală.
Publicasem deja, în acei ani
post-revoluționari, foarte multe poeme în „România literară”, după ce, înainte
de 1989, reușisem acest lucru și în paginile revistei „Amfiteatru” sau ale
“Familiei”.
Venise momentul ieșirii publice a
fantasmei mai vechi a „himerismului poetic”, a opțiunii pentru o
„identitate alternativă preferată” (cum
aveam să aflu mai târziu că psihoterapeuții narativiști White și Epston numeau
dorința rimbauldiană de a fi „altcineva”, de a reseta propria viață), (3) clipa iluminată a ieșirii din
condiția de „trăitor al Estului”.
Aceeași „România literară” cuprindea pe două pagini, odată cu poemul
însoțitor „Pe linia moartă”, primul manifest al himerismului. (4)
Eram bucuros și onorat, mai ales că
simțeam că sprijinul venea atunci dinspre o întreagă echipă a cunoscutei
reviste.
În același timp, trăiam toate aceste
întâmplări faste cu un fel de bizară indiferență, “artificială”, pe care chiar
viața mi-o impunea, anume parcă pentru a-i putea face față, pentru a fi în
stare, poate, să asimilez contrastele la limită din care nu de puține ori mă
alegeam doar cu eșecuri și umilințe, cu absolută, infinită și izbăvitoare
ratare.
Lucram pe atunci ca asistent medical
într-un laborator de toxicologie, abia coborât în Piatra-Neamț de la sanatoriul
din munți unde îngrijisem bolnavi de tuberculoză, un loc în care îmi forjasem
sensibilitatea ultragiată, tânăr tată de familie cu doi copii, iar „poezia
scrisă” se amesteca atât de des în viața mea cu „poezia trăită” încât aveam
sentimentul unei „realități paralele” (un fel de „second life” despre care uluitoarea AI știe să spună atâtea acum),
care era și nu era a mea, care mă ținea într-o tensiune emoțional-existențială
căreia încă nu reușeam să-i deslușesc orizontul, adică prezentul acesta care
îngăduie, cu asupra de măsură, privirea în urmă și care, chiar prin AI, pune în
tipare artificiale resurse emoționale nicicând asamblate astfel, care oferă –
cine știe? – soluții unor căutări poetice îndelungate.
Nu mă gândeam la nimic în mod special,
„wasn’t thinking of anything specific”, vorba cântecului lui Bob Dylan (5), doar scriam lucruri care îmi
treceau prin cap la întâmplare când totul a devenit parcă mai limpede.
Scrisul este „o serie de visuri” sau,
mai bine, „a series of dreams”, despre care nu ştii la ce ar putea folosi.
Scrisul este o căutare a ceva ce nu ştii niciodată
dinainte precis ce este.
Scrisul este o trăire simultană a trăirii.
Scrisul este o poveste care se construieşte în timp ce
este povestită.
Scrisul este o durere de care vrei să scapi în cel mai
puţin dureros mod cu putinţă.
Scrisul este pasul pe care îl faci mai
departe cu intenţia vagă de a prinde ceva din rostul tău în lumea aceasta.
Scrisul este curajul de a afla cine eşti cu adevărat.
Scrisul este secretul de preţ pe care
nu-l vei putea explica nimănui niciodată oricâte mii de pagini ai scrie.
Cu toate acestea sau datorită acestor
fragmente de adevăr, anumite aspecte sufleteşti scapă controlului, chiar și al
scrisului, o ştim cu toţii sau, în fine, se știe. Şi deşi aceasta ne dă un
oarecare disconfort, înţelegem că nu putem avea pretenţii prea mari nici aici,
cum nici în alte chestiuni ale vieții.
Există o marjă de hazard și de mișcare
liberă, browniană, în tot ceea ce trăim, care, culmea, ne pune la adăpost,
chiar și față de spiritul aventuros al AI.
Este un fel de a fi în mijlocul
agitației fără să participăm neapărat la ea, un prilej continuu de amestecare a
poveștilor individuale cu poveștile comune, o proză scrisă cu mijloacele
poeziei (sau invers, în fine) care dă seama de trăirea la foc mic, în cercuri
restrânse, în anonimat şi în cea mai domestică dintre lumile posibile.
În multe feluri, viața ne oferă lecții,
se știe, au spus-o marii înțelepți. Nou este de fiecare dată modul în care
acestea ne sunt livrate personal. Modul în care ajungem să regretăm unele
entuziasme şi implicări sufleteşti lipsite de ezitări în care ne-am consumat în
ani sacrificând poate lucruri importante pentru noi, lecturi liniştite, sau
plimbări obişnuite, sau discuţii cu oameni interesaţi de ceea ce avem de
împărtăşit, mai pline, toate, de sens (înţelegem asta târziu, bine şi aşa)
decât orice devoţiune, în contra curentului.
Nu ne rămâne decât un zâmbet al
acceptării (ne-am maturizat şi înţelepţit cu timpul) și răbdarea, poate, care
ne redă pe noi nouă înșine, așa cum poetul zice iar noi ne prefacem că
înțelegem, într-o manieră în care AI încă nu reușește să ne imite. Nu încă.
- Holyoak,
Keith: “Can AI Write Authentic Poetry?”, MIT Press, 2022
- Ernaux,
Annie: Anii (titlul original: „Les années”), roman, Ed. Pandora M,
traducere de Mădălina Ghiu, 2023
- White, M.,
& Epston, D. (1990). Narrative Means to Therapeutic Ends. Norton.
- Baghiu,
Vasile: “Himerismul, un manifest poetic. Postfață la o trilogie”, România
literară, nr. 8, 1998
- Dylan,
Bob: „Series Of Dreams”, piesă
inclusă în The Bootleg Series
Volumes 1–3 (Rare & Unreleased) 1961–1991, Columbia Records
INDICAȚII DE CITARE:
Vasile Baghiu „Acolo
unde inteligența nu prea mai are acces” în Anthropos.
Revista de filosofie, arte și umanioare nr. 11/2023
Link spre articol AICI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu