Vasile Baghiu
Călătoria sau școala himerică a poeziei trăite
Călătoria este
între bucuriile accesibile, încă, ale lumii noastre pline de culoare. Asemenea
poeziei. Este, de fapt, „poezie trăită”, pe care mi-a fost drag să o explorez
în căutările mele „himeriste”, în paralel cu „poezia scrisă”.
Ceea ce știu
aproape sigur este că undeva în Univers niște fire invizibile se leagă, iar
viața aici – în trecere prin orașe prin care am mai fost doar în imaginație,
printre fragmente de vers – capătă uneori sclipiri de sens.
Călătoria este poezie trăită, da, pentru că funcționează pe baza aceluiași tip de emoție care pune în mișcare scrisul poemelor. O emoție a contrastului dintre tristețea lucrurilor trecătoare și lumina poeziei trăite și scrise rezultate din ea. Întocmai, probabil, cum spune William Radice, traducătorul lui Tagore: “the emotional complexity of a poem lies in the paradox of a dark time of grief that may be challenged and attributed as a good time, fertile time and a creative time.” (1)
Numai perspectiva aceasta a poeziei trăite mă mulţumeşte
atunci când păşesc în locuri în care nu am mai fost. Reperele turistice sunt
importante, dar nu doar ca motive de bucurie a recunoaşterii unor poveştii sau
istorii, ci mai mult în felul în care nucleele poetice strălucitoare apar în
poeme şi dau sens întregului. Chiar amestecându-le
până la confuzie, ca în acel continuum travel din Cantos-urile
lui Pound. (2)
A vizita pentru
prima oară un oraş sau un loc de pe pământ seamănă cu lectura unui volum de
poezie sau a unui roman infuzat de poezie, cu toată aura de trăire rafinată pe
care o presupune. Şi care devine până la urmă un stil de viaţă.
Poezia este
singura raţiune a călătoriei, tot aşa cum călătoria (fie ea şi imaginară,
„himeristă”) este singura resursă la vedere a poeziei.
Călătoria cere
răbdare, curiozitate, rezistenţă la frustrare şi are un preţ care se măsoară
mai ales în cuante de trăire intensă pe care numai poezia le poate desluşi.
Călătoria are
însemnătate diversă pentru oameni.
Poate fi un mod
plăcut de petrecere a concediului, o cale de a cunoaşte locuri noi, o punere
reală în legătură cu lumea, un instrument de învăţare, o formă de aventură, un
stil de viaţă mai aproape de romantism, un remediu la monotonie şi stres, un
mod înțelept de a cheltui banii (chiar şi când sunt puţini şi adunaţi cu
chibzuială şi grijă), o participare la un fel de competiţie cu alţii. Şi câte
şi mai câte.
Dincolo de toate,
poate că pentru fiecare mai înseamnă şi ceva aparte, unic, de o subiectivitate
greu de prins în cuvinte. Poate chiar un instrument de declanșare a emoțiilor
latente, ascunse, adormite. (3)
Pentru Iuliana și
pentru mine, călătoria înseamnă, la fel, câte ceva din aproape fiecare din cele
enumerate (mai puţin, cred, întrecerea), dar şi o şansă de a fi împreună,
paradoxal, într-o manieră mai clară decât în viaţa obişnuită de zi cu zi, în
sensul de a fi părtaşi egali şi ceas de ceas la o trăire care presupune, pe
rând, construirea entuziastă a planului, organizarea rutelor şi a cazărilor,
stabilirea unor repere de vizitat, identificarea prietenilor pe care i-am putea
revedea, împărtăşirea fiecărui moment de noutate, întoarcerea acasă.
Călătoria de unul
singur, fără să fie mereu și în toate cazurile urâcioasă, aduce cu ea, totuşi,
un disconfort real.
Atunci când
călătoreşti singur e ca şi cum ai fi scriitor şi ai scrie numai pentru sertar,
sau ai fi pianist şi ai ţine concerte fără spectatori.
Astfel, tot aşa
cum paginile meşteşugite sub norocoasa rază inspiratoare, ca să mă exprim
astfel, nu ajung să fie citite de cineva vreodată, iar muzica nu va fi auzită
de niciun meloman, nici trăirile speciale de care avem parte în incursiunile
singuratice prin lume nu vor cunoaşte reflectarea fericită în sufletul nimănui.
În cel mai bun
caz, un jurnal ţinut la zi mai poate salva câte ceva, sau fotografiile şi
înregistrările care se pot face acum, plus unele ocazii de rememorare, dar în
realitate totul rămâne un flux de trăire suficient sieşi, același „flux al
conștiinței” pe care îl punea mai demult în ecuație Henry James, (4) un punct
izolat de trăire individuală, ca o insulă pierdută în ocean şi nedescoperită
niciodată de nimeni.
Călătoria în doi
are în schimb, evident, avantajele ei.
Cel mai important
este tocmai şansa de a împărtăşi emoţiile, bucuriile, tristeţile de moment,
impasurile şi mai ales gîndurile la întâlnirea cu locurile şi situaţiile noi,
iar această reflectare a bucuriei şi a tristeţii, a entuziasmului şi a
descurajării este un bonus extraordinar care amplifică întreaga experienţă.
Dacă supărarea
cea mai mare pe care o aveam în timpul rezidenţelor literare din anii 2000 în
Vestul Europei era tocmai aceasta, că trebuia adesea să umblu singur prin oraşe
şi locuri străine, în ultimii zece sau cincisprezece ani Iuliana reuşeste să mă
însoţească în incursiunile noastre pe cont propriu şi astfel izbutesc şi eu să
mă bucur şi de bucuria ei, să trăncănesc vrute şi nevrute, să mă arăt încântat
sau plictisit, să fiu pe aceeaşi lungime de undă cu spiritul peregrinării
continue care înseamnă chiar viaţa.
La fel se poate
spune și despre călătoria împreună cu alții, cu prieteni. Văzută repede şi din
avion, călătoria împreună cu mai multe persoane, “în gașcă”, are mai ales
avantaje.
Un inconvenient
ar fi că într-un grup de oameni care se cunosc între ei, să zicem peste cinci,
sunt mai greu de armonizat opţiunile, ritmul, orarele, gusturile. În plus,
adesea e dificil să te regăseşti cu gândurile tale în toată agitaţia şi poţi
avea senzaţia că eşti purtat de val fără posibilitatea de a schimba ceva.
Acestea însă nu
înseamnă nimic pe lângă două mari beneficii: entuziasmul molipsitor care se
întreţine mereu din te miri ce şi sentimentul de a fi parte la o distracţie
spontană mai degrabă decât la o excursie planificată şi organizată.
Şi nu sunt doar
acestea lucrurile bune. Când cei din grup se cunosc între ei, când sunt chiar
prieteni şi au mai şi călătorit împreună, succesul este asigurat: momentele de
destindere sunt nepreţuite, clipele de dialog încrucişat fac timpul să zboare
şi parcă îi integrează pe toţi în peisaj, ceasurile de vizite pe la muzee devin
ocazii de reflecţii şi împărtăşire a trăirilor şi ideilor, pauzele pe la
terasele primitoare se transformă în adevărate petreceri spontane, oricum
improvizate, în care fiecare contează pentru toţi şi toţi înseamnă ceva pentru
fiecare.
O gaşcă
excursionistă poate transforma o banală excursie într-o fabuloasă incursiune
psiho-emoţională, o amintire de neuitat care nu rămâne numai în fotografii, ci
se fixează în inimă ca un reper pentru totdeauna.
Pentru mine,
călătoria mai înseamnă şi o sursă inegalabilă de inspiraţie, reconectarea la
spiritul poeziei “himeriste” pe care am născocit-o și în care am trăit în prima
tinereţe, o experimentare intens-emoţională şi pe viu a dorinţei puternice de a
fi „altcineva”, întocmai ca în poeme, de a trăi măcar o frântură de viaţă
proiectată în imaginaţie în anii de la sanatoriu şi chiar şi după aceea, de a
ieşi din condiţionările vieţii reale cu tot ce presupune ea în spaţiul nostru
estic.
Viața e scurtă,
după cum bine se știe. Mai mult, nimic nu se leagă în absolut din ce construim
şi adunăm. Călătoria însă rămâne în suflet şi se transformă cu timpul în
poveste de povestit, la fel ca iubirea, la fel ca dragostea de părinte pentru
copii, la fel ca prietenia.
Călătoria este
chiar o şcoală, dintre cele mai bune. Indiferent cât de banal sau prețios sună
asta. Te învață despre locuri, despre oameni și câte ceva despre tine însuți.
Și încă despre altele, deloc puține.
Cel mai mult
însă, dintre toate, îmi place lecția modestiei. Călătorind, afli cât de
neînsemnat ești în lumea mare. Sau îți aduci aminte, dacă ai uitat. Îți
resetezi discreția ca formă de trăire poetică într-o epocă a ego-ului promovat
în exces. Uiți pur și simplu de tine.
A te gândi mereu
la propria persoană, la situația ta etc. este bolnăvicios, iar ieșirea din
propriul univers, întâlnirea cu alți oameni, comunicarea sunt ca o plimbare
prin locuri care îți plac, o promenadă însuflețită de speranță.
Planurile de
călătorii sunt cel mai bun remediu la tendința, omenească altfel, de repliere
permanentă în interior. Pot spune că ideea călătoriei mi-a fost mereu aliat,
fie că s-a topit în poemele himeriste, fie că s-a convertit, nu de puține ori,
în incursiuni adevărate prin lume, unde te poți pierde în cel mai deplin
anonimat.
----------------------------------------------
(1) Radice, William. Poetry
and Community. New Delhi: Chronicle Books, 2003. [Complexitatea
emoțională a unui poem stă în paradoxul unei epoci a durerii văzută, prin
poezie, ca un timp bun, fertil și creativ.]
(2) Ramazani, Jahan. Traveling Poetry. Modern
Language Quarterly 1 June 2007; 68 (2): 281–303. doi: https://doi.org/10.1215/00267929-2006-039
(3) Sebastian, Dhanesh. Poetry as a device of
emotional entreaty, a laconic recapitulation of life and a pursuit for human
rights-a study on war poems with special reference to T. S. Eliot. English
Studies International Research Journal: Volume 5 Issue 2 (2017)
(4) James, William, 1842-1910, The Principles of Psychology.
New York, H. Holt, 1918
Textul poate fi accesat în revistă AICI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu