duminică, noiembrie 05, 2023

OMUL HIMERIC (VIII) - Vasile Baghiu: Numitorului comun al trăirii poetice (Anthropos, nr. 10 /2023)

Vasile Baghiu

Numitorului comun al trăirii poetice

Încerc, între altele, să găsesc, prin ,,himerism”, un fir de legătură al situațiilor despre care se poate spune că ar fi poetice, al perspectivelor multi-individuale pe care acestea ar putea să le includă, un mod prin care poezia, care este inutilitatea prin definiție, poate deveni, totuși, folositoare – ca o unealtă, ca un instrument – în viața de zi cu zi. De fapt, doar mă gândesc, nădăjduiesc la această perspectivă, în timp ce explorez aici mai departe, în rubrica ,,Omul himeric” din Anthropos, feluritele întruchipări ale poeticului nescris.

Pentru că în timp ce poezia scrisă are nevoie de validarea vieții, poezia nescrisă poate rămâne neprinsă în ecuațiile textului pus pe hârtie. Este prioritatea vieții înaintea artei, o lege pe care instinctual am învățat să o prețuiesc și să o urmez, paradoxal, chiar cu scopul de a ajunge la text.

La urma urmei, de atâtea ori mi-a fost suficientă clipa și nu am simțit imboldul de a o pune în pagină. Pentru că poezia este pentru viaţa mea – înţeleg acum poate mai bine – tocmai acel lucru de preţ şi cu putere miraculoasă care mă ţine la suprafaţă şi îmi dă scânteia de fericire în stare să mă poarte uşor prin lumea noastră.

Trăim cu adevărat şi din aversele de emoţii care ne încredinţează că suntem vii şi că totul are un înţeles mai adânc decât ceea ce suntem în stare să vedem şi să înţelegem la prima privire.

Să găsesc, așadar, numitorul comun al trăirii poetice… Dar poate și al morții. Pentru că toate se topesc în magma „timpului trăit”, după expresia din titlul unui cunoscut jurnal poetic parizian mai poetic decât a fost poate în intenția autorului său (1), timp trăit, care este o formă de moarte.

Într-o scrisoare din 2019 către Cristina Savin, traducătoarea în engleză a multor poeme ale mele mai vechi și mai noi, apărută împreună cu mai multe poeme pe un fascinant blog literar scris în mai multe limbi(2), mă arătam preocupat de căile prin care la un moment dat cineva ajunge să scrie un poem sau altul.

,,Nu aş putea să explic, tehnic vorbind, cum am ajuns să scriu poemele din Metode simple de încetinire a timpului.(3) Aş prefera mai degrabă să nu uit că manuscrisul a fost pierdut într-un avion şi regăsit miraculos, ceea ce mie îmi spune ceva important în termeni poetici despre aventura plină de înţeles a oamenilor şi a lucrurilor pe firul vieţii. Ele au venit firesc cumva în călătoriile din ultimii doi-trei ani în care am avut grijă să am mereu un carnet de note la mine. Am scris şi pe telefon sau pe laptop, dar prefer hârtia şi pixul, instrumente cumva mai spectaculoase, în termenii inspiraţiei, când stai, să zicem, la o terasă lângă o cafea şi un pahar de vin undeva într-un oraş străin. Tu ştii că între motivele definitorii ale himerismului, cum ar fi călătoria, transfigurarea, identitatea multiplă şi tristeţea-boală provocată, poate, de înstrăinarea paradoxală într-o lume tot mai familiară, se infiltrează din când în când şi aceste – cum să le numesc? – nuclee sau secvenţe în care încerc să arunc o privire asupra lumii şi epocii noastre cu durerile ei concrete, care sunt de fapt doar nişte biete aluzii la evenimente recente legate, de exemplu, de terorism, cum apar în Numitorul comun al morţii, sau nişte conexiuni ale memoriei cu oameni reali via Facebook, cum am scris în O epocă peste aşteptări, sau chiar referinţe destul de clare la România noastră încă ameţită de succesiunea de regimuri şi guvernări ostile, cum se regăsesc în O ţară de milioaneMarca secretă şi Alegeri la limită, sau nişte trimiteri fulgurante la obsesia acestor timpuri pentru succes şi performanţă, cum se vede în Mulţumirea cu mai nimic, sau, în fine, instantanee ale unor contraste dintre zgomotul de fond al turismului şi stările foarte subiectiv-personale ale personajelor, ca în Nişte oameni din Est. În toate s-ar putea găsi şi un fir de revoltă, acoperit însă cumva de limitele artei poeziei, care în mintea mea – îţi voi mai fi spus aceasta – nu se potriveşte cu niciun fel de exagerare sau exaltare indiferent de ce natură ar fi. Prefer discreţia şi stilul aluziv, care sunt mult mai puternice în termeni emoţionali-poetici. De fapt, nici nu este o alegere. Mă las şi eu condus de propriile stări, încercând să înţeleg cât mai mult din ceea ce mi se întâmplă”.

A înțelege ceea ce ți se întâmplă urmând firul poeziei, a prinde numitorul comun al lucrurilor, iată un rost al poeziei scrise, spre deosebire de cel al poeziei trăite.

Poate că așa am scris Respirație asistată(4), pentru a înțelege ce ni se întâmpla și pentru a trece mai ușor prin zilele, săptămânile și lunile de pandemie. Am simțit că fiecare poezie, în timpul scrierii ei, îmi dă un sens cumva mai înalt față de ceea ce îmi putea oferi trăirea la nivelul zero al vieții și că eram apărat astfel, prin scris, de toate schimbările în rău ale unor oameni și de situațiile anapoda care au venit în tot acel timp peste mine, cu tot cu boala și cortegiul ei de frici, cu tot cu diversitatea de lucruri noi și parcă și vechi într-un fel, cu nenumăratele momente de retragere, abandon, tristețe și renunțare, dar și cu puținele puseuri de entuziasm care apăreau din când în când ca din senin.

A fost cu adevărat terapeutică scrierea ei, așa cum spun psihologii despre scris, ca și cum mi-ar fi fost oferit un instrument vechi și eficient de supraviețuire, însă uitat și ignorat din motive neștiute. Un instrument universal. Accesibil. Un numitor comun.

Dintre cărțile mele de poezie aceasta este poate cea mai trăită, pentru că s-a ivit din stările nu întotdeauna clare, deși intense, prin care am trecut în cei doi ani și în care am respirat, la figurat și la propriu, dispneic și m-am agățat de orice fir de nădejde și orice mic semn de bunătate umană. Este, poate, eleganța prin discreție a trăirii în suferință distilată lent, în doze care aduc corpul în stadiul adaptării pentru supraviețuire.

Într-o carte care explorează „mintea poetică”(5), se vorbește despre eleganță. Cu adevărat, un pic de eleganță în viața de zi cu zi poate aduce poezia. Aduce și un pic de dezordine, pentru că dezinteresată fiind trăirea poetică nu ține cont de ordinea lucrurilor. Un poet ar trebui, cum spune Rilke undeva, să se concentreze asupra detaliilor, astfel încât lucrurile neînsemnate să capete greutate, iar gesturile mărunte să fie adevărate daruri care aduc acea bucurie plină, fără rest a copiilor. Un mod de a nu mai pune poezia pe primul plan, de a nu mai pune pe seama ei aspirații, planuri și idealuri. Un mod eficient de a ajunge la poezie.

Pentru că atunci când nu îți mai faci iluzii și planuri în legătură cu poezia, deși nici până atunci nu ai avut vreun fel de proiecție asupra ei și nu ai văzut-o decât ca pe un fel de instrument de explorare, poezia devine totul.

Nu mă refer la scrisul poemelor, care e ceva tehnic, ci la un stil de viață special pe care îl deprinzi după multe ezitări și tatonări, după dezamăgiri și suferințe. Iar acest ,,totul” nu are nimic disperat în el. Este firescul trăirii în acord cu sensibilitatea pe care începi s-o recunoști ca parte din ceea ce ești și care se infiltrează în clipele vieții tale ca un lichid de perfuzie într-un corp bolnav.

–––––––-

(1)  Simion, Eugen: Timpul trăirii, timpul mărturisirii, Jurnal parizian, Editura cartea Românească, București, 1979.

(2) Baghiu, Vasile & Savin, Cristina, Metode simple de încetinire a timpului/ Simple methods to slow down time, Romanian poets, în “Parallel Worlds. Words Reflected” (blogul scriitoarei Matilda Colarossi, traducere de Cristina Savin), 11 august 2019 https://paralleltexts.blog/2019/08/11/vasile-baghiu-cristina-savin-from-metode-simple-de-incetinire-a-timpului-simple-methods-to-slow-down-time-romanian-poets/

(3) Baghiu, Vasile, Metode simple de încetinire a timpului, poeme, Editura Eikon, București, 2019.

(4)  Baghiu, Vasile, Respirație asistată, poeme, Editura Eikon, București, 2021.

(5) Hirshfield, Jane, Nine Gates: Entering the Mind of Poetry, Harper Perennial, 1998

INDICAȚII DE CITARE:

Vasile Baghiu „Numitorului comun al trăirii poetice” în Anthropos. Revista de filosofie, arte și umanioare nr. 10/2023

Link spre articol AICI

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Trei răspunsuri despre romanul „Alergările unui scriitor” de la autorul lui, Vasile Baghiu (în Familia, "Cum?", rubrică susținută de Mircea Pricăjan)

1.  Cum s-a conturat ideea romanului „Alergările unui scriitor”? Ideea a apărut după ce începusem o serie de alergări în încercarea de a con...