sâmbătă, octombrie 07, 2023

OMUL HIMERIC (VII) - Vasile Baghiu: Proiecția himeristă și riscul trecerii în peisajul maladiv (Anthropos, nr. 8-9 /2023)


Vasile Baghiu

Proiecția himeristă și riscul trecerii în peisajul maladiv 

Nedublată de ieșiri reale în peisajul geografic și temporal pe care l-a conturat bovaric, trăirea prea îndelungată în imaginar (himeric) poate deveni, pentru omul himeric, obositoare și fără miză.

Mai mult, uneori, întreaga poveste poate trece spre patologic. Retragerea în imaginar poate deveni tot mai frecventă și mai adâncă, relațiile sociale se diminuează, iar concentrarea în exces pe propria persoană taie punțile de legătură cu lumea. Iar toate acestea pot căpăta culoarea indefinită a maladivului. (1)

Degeaba construiește în minte lumi fascinante, în acord cu dorințele lui cele mai intense, dacă nu reușește, fie și foarte rar, să aducă jos, la firul ierbii, în viața de zi cu zi, concret, măcar câteva dintre trăirile de care are parte pe seama himerizării.

Partea bună este că omul himeric intuiește acest risc și face efortul de a reveni cu picioarele pe pământ de fiecare dată când fantezia creatoare îl duce prea departe prin peisaje nefamiliare. Contactul cu lumea este mereu în atenția sa, iar acest lucru îl ține în zona literar-ficțională, artistică.

În acest fel viețuirea poetică devine nu numai posibilă într-un timp tehnicizat, robotizat și mercantilizat, ci un fapt concret, o oază de trăire care se înalță deasupra frământărilor mundane, pline de frustrare și durere.

În volumul Gustul înstrăinării, pe care l-am publicat târziu, în 1994, există, în poemul Străinul, un capăt de vers care face trimitere la un oraș suedez din partea de sud a țării: “recele și cochetul Lund”. De unde a apărut, din atâtea locuri de pe Pământ, acest mic orășel în poemele mele de început nu aș putea să spun.

 

Indiferent însă de acest amănunt, fapt este că recent, în 2023, am trăit momentul în care m-am sprijinit de zidurile Lundului și am făcut câteva poze acolo. Retrăirea unei realități imaginate, fie și după mulți ani, este firul de legătură cu viața, aura de protecție față de metaversul maladiv, rescrierea în registrul „live” a poeziei scrise, transferul de elemente literar-ficționale în peisajul realist-ontologic, ștergerea graniței dintre livresc și trăit, himerizarea vieții și literaturizarea trăirii.

De fapt, problema aceasta a rupturii, prin himerizare, de realitatea tangibilă este rezolvată mult mai confortabil de terapia narativă a lui Michael White, care statuează poveștile de viață drept căutări ale unei “identități preferate”. (2)

Astfel, povești pe care în mod obișnuit le ignorăm pentru că ni se par nereprezentative devin în procesul terapeutic narativ puncte de referință pentru ideea „re-construirii identității”. (3)

Vedem dintr-odată că unele părți din viața noastră pot fi privite printr-o grilă convenabilă, lipsită de stigmă și rușine. Eliberată de sentimentul pierderii și eșecului. Eliberată de condiționări și sloganuri sociale.

Un slogan general acceptat precum „Este bine să-ți vezi de treabă și să nu visezi la călătorii imposibile și cai verzi pe pereți” din perioada comunismului a devenit, pentru mine, cel de la 20 de ani, izolat de două ori (o dată la sanatoriu, prin proprie voință, și încă o dată în România, prin restricții de călătorie în străinătate și izolare culturală), un precept numai bun de încălcat, nu neapărat la propriu (nu am substanță eroică), ci prin himerizarea poetică și transpunerea în pielea unui personaj călător.

Această adoptare a unei noi identități printr-un „alter ego” (Himerus Alter) reușește, în asociere cu alte „instrumente”, să schimbe povestea vieții și în cele din urmă viața reală, să fie, altfel spus, eficientă la nivelul trăirii autorului (dincolo, așadar, de scris), să inducă o picătură de ideal literaturizat în trăirea concretă, să schimbe relația autor-personaj în sensul că, spre deosebire de situația generală în care personajul împrumută ceva din viața autorului, autorul poate imita stilul de viață al personajului.

Într-o scrisoare către Eugenio Montale citată într-un studiu despre „literaturizarea” vieții (4), Italo Svevo vorbește chiar despre același mecanism prin care autorul se modelează după personaj, în care Svevo-scriitorul încearcă să-l imite pe Zeno-personajul și nu invers.

Fascinantă mi s-a părut mereu, în practica trăit-scrisului himerist, această schimbare de roluri pe care – am observat în timp – chiar mecanismele din spatele conceptului o fac posibilă și care presupune, în termenii psiho-narativistului  White, o căutare a potrivirii – potrivire cu intențiile și scopurile (a trăi sentimentul libertății și a intra în legătură cu lumea, fie și numai prin poezie), cu valorile și credințele (deschidere spre lume, încredere în oameni și în rostul comunicării, perseverență, ideea că „fantasmele” himerice pot fi împlinite), cu speranțele și visurile (comunicare, comuniune, recunoaștere, acceptare), cu principiile de viață (poveștile trăite nu te definesc ca persoană, fiecare om merită să se asocieze cu poveștile cele mai confortabile ale vieții sale) și, în final sau simultan, cu dorința de a acționa și a le face pe toate posibile (a călători la propriu, a intra în comunicare cu oameni din alte culturi, a nu accepta limitele orizontului local).

Eugenio Montale, poetul care mi s-a părut, la prima lectură, în 1988, atât de discret și totuși atât de răsunător în același timp prin capacitatea uluitoare de a observa aspecte ale vieții dintre cele mai banale și de a le ridica, cu detașarea celui care știe cum merg lucrurile, la altitudinea în care realitatea devine frumusețe prin filtrul literar-poetic, este – alături de Fernando Pessoa, Antonio Machado, W.H. Auden și încă alți câțiva la care voi reveni, poate, în aceste explorări ale trăirii poetice – însăși lipsa de ostentație pe care o intuiam și o așteptam de la poezie în general sau, în fine, de pe urma incursiunilor prin pluriversului poeziei.

Între celelalte „instrumente” himeriste, încă trei cel puțin aduc un plus de eficiență în atingerea scopului adoptării unei identități confortabile și a cunoașterii a ceea ce este dincolo de „eul biografic”.

Astfel, alături de transfigurare, inițierea de călătorii imaginare (atât în ​​spațiu, cât și în timp) pentru a înțelege lumea, lămurirea, prin filtrul bolii, a unor situații de viață și a felului în care sunt oamenii și umanizarea ariei științei pentru a extinde „domeniul bătăliei” (Michelle Huellebecq) sunt căile himerice ale viețuirii poetice în epoca noastră de început de secol XXI.

Poezia himeristă lucrează cu toate aceste patru elemente în încercarea de a da o nouă identitate autorului, scopul final fiind un fel de reconfigurare a traseului și a întregului peisaj narativ, întocmai ca la GPS-ul de pe telefoanele mobile. Ceea ce are potențialul, dorit, de a produce efecte la nivelul trăirii și de a reconecta – preventiv și vindecător – scrisul la viață.

------------------------------

1) Glausiusz, Josie: Living in a Dream World: The Role of Daydreaming in Problem-Solving and Creativity, în Scientific American, 2011

2) Sax, Peggy: Developing Preferred Stories of Identity as Reflective Practitioners, în Journal of Systemic Therapies, Volume 25, Issue 4, Dec 2006, Guilford Publications Inc.

3) Baghiu, Vasile: Re-construction of individual liberty & identity through „chimerical” poetry. A Romanian case story (Reconstruirea libertății individuale și a identității prin poezia „himeristă”. Un caz românesc); intervenție la „European Conference Narrative Therapy and Community Work” (3rd edition), Psiterra, UAIC, Iasi, 2014

4) Machala ,Susan Perschetz: The Late Svevo and the „Literaturization” of Life,  Italica, Vol. 55, No. 4, Montale-Svevo (Winter, 1978), University of Illinois Press

INDICAȚII DE CITARE: Vasile Baghiu „Proiecția himeristă și riscul trecerii în peisajul maladiv” în Anthropos. Revista de filosofie, arte și umanioare nr. 8-9/2023


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Trei răspunsuri despre romanul „Alergările unui scriitor” de la autorul lui, Vasile Baghiu (în Familia, "Cum?", rubrică susținută de Mircea Pricăjan)

1.  Cum s-a conturat ideea romanului „Alergările unui scriitor”? Ideea a apărut după ce începusem o serie de alergări în încercarea de a con...