Cronica "Unghiuri speciale" de Felix Nicolau la romanul "Fericire sub limite"/ Ed. Charmides 2014, în revista Steaua, nr. 9, septembrie 2015
Scriitor productiv, Vasile Baghiu știe sã fie și
polimorf: speciile literare îi stau la degetul mic. Firește,
este binecunoscut toposul literaturii scriitorului: sanatoriul de boli infecțioase,
în rol principal
fiind distribuitã tuberculoza.
De aici decurg câțiva subtopoi: izolarea, provincia,
hipersensibilitatea
ori insensibilitatea ca autoprotecție și vizionarismul.
Autorul „Manifestului Himerist” este, evident, un continuator al lui Thomas
Mann, dar de
o manierã personalã. Dacã Hans Castorp urca spre
sanatoriu ca spre un purgatoriu, care se va transforma în
infern și unde va avea dostoievskiana întâlnire cu diavolul, protagoniștii lui
Baghiu nu
trãiesc atât de spectaculos.
Prima temã, provincialismul, care este
captivant tratatã și în Planuri de viațã, dar în context
cosmoplit, are ca efect lentoarea temporalã.
Suntem la polul opus fațã de postmodernism, unde
timpul și spațiul se contractau. Aici este „clipa anilor
optzeci, suspendatã” favorabilã reveriei ori
vizionarismului bizantin. În acest „cuib al timpului
mort”, cu puțin înainte de tãvãlugul capitalist,
predominã sporovãiala ce rareori cade în
balcanisme, dat fiind cã peisajul parcã mereu
tomnatic stimuleazã sentimentele, poate și
sentimentalismul. Viața se deruleazã pe coordonate
studențești, cu cãrți și muzici bune pentru
protagoniști. Aici este sublimul. Cei care nu se
bucurã de asemenea paliative supraviețuiesc în
urâtul naturalist al sputei, griului și soarelui anemic.
Fãrã sã-și propunã experimente narative,
prozatorul alterneazã totuși frazele lungi cu
propoziții reduse pânã la un infinitiv lung, monologul
interior întotdeauna dubleazã dialogul, planurile
temporale se pot inversa de la un capitol la altul,
iar descrierile au mereu un rol psihologic, nu pur
estetic. În ciuda substanței culturale și a puținelor
evenimente, Vasile Baghiu are harul de povestitor
care poate atrage cititorii nu prin suspans, ci prin
fluența zicerii, oricât de sofisticatã ar fi ea uneori.
Plecarea romanului este livrescã, așa cum se
cuvine la un roman mainstream: camera de la
sanatoriu ocupatã de unul dintre protagoniști este
sufocatã de cãrți. În cele din urmã, boala cronicã,
prin diminuarea vitalitãții, îndeamnã la obiceiuri
cãrturãrești. Salvarea vine din expunerea la viațã,
sau la viața în regim morbid. „Benchetuiala de bacili”
și faptul cã majoritatea personalului medical este
recrutat dintre foștii pacienți constituie odgoane
încolãcite în jurul realitãții, ceea ce face ca accentul
sã nu cadã pe fantezii de bibliotecã, pe acea scholé,
izolarea în turnul de fildeș, pe care o combãtea
Pierre Bourdieu în Meditații carteziene. Peste
tentația eseisticã și solilocvicã a prozatorului se
așterne frica de boalã. În special intelectualii practicã
respirația speriatã, o „pranayama profesionalã”,
care ar putea fi un fel de filtru.
Chiar cu moartea la ușã, viața își cere
drepturile. Oamenii se îndrãgostesc, însã cu cât
rafinamentul mental este mai accentuat, cu atât
sentimentul se complicã. Pentru Grig „mintea
femeilor e un abis imposibil de cercetat”. În același
timp, visele de a ajunge scriitor faimos (firește!), îl
împiedicã sã investeascã emoțional. Perspectiva
este autoironicã, cu romantismul auctorial românesc
alimentat de speranța de a se vedea publicat în
În aceastã lume a urâtului, frecventarea artei
și a iubirilor sunt paliative firești. Nu atât de firesc
este profesorul de biologie Victor Savu, care vine
la sanatoriu împreunã cu elvețienii Anna și Hans,
fascinați de opera scriitorului Grigore Despa. Iatã
cã destinul artistic al lui Grig s-a împlinit,
finalmente,
dar doar dupã ce emigrase în Italia. România
rãmâne tãrâmul sadoveninan unde nu se întâmplã
nimic, provincie a noului imperiu european. Un motiv
al prozei și poeziei lui Vasile Baghiu este necesitatea
persistenței în apropierea suferinței pentru a conferi
autenticitate scrisului. Circumstanțele pot fi
minimaliste, dar intențiile au întotdeauna mizã
maximã. Sanatoriul devine fons et origo, toposul
cu ajutorul cãruia se comparã destine și se discutã
caractere. Prozatorul posedã instrument pentru
caracterologia clasicã, însã harul lui rezidã mai cu
seamã în notațiile aparent fugare, capabile sã
sporeascã rafinamentul romanului: peștii
ornamentali se învârt în sensul acelor de ceasornic
într-o fântânã artezianã, doi tineri sunt aproape sã
facã dragoste când o infirmierã aduce vestea cã
mama fetei, internatã, tocmai murise, tristețea unui
personaj raisonneur este bruiatã de tacâmurile ce
se ciocnesc vesel la cantina tuberculoșilor, splina
unui porc sacrificat se dovedește „latã de la un
capãt la altul, iar asta înseamnã cã iarna va fi la fel
cum e acum” ș.a. Mai este apoi și sarabanda fricilor:
frica de microbi, frica de ratare, frica de a discuta
anumite subiecte pentru a nu fi turnat la Securitate.
Plasatã pe o granițã temporalã, intriga surprinde
anii 80 prin fantomaticele amintiri ale junelui „poet
la sanatoriu” (ce se va afirma ca prozator cu
„România literarã” (sic transit gloria mundi!).
Posibil ca autenticitatea romanului sã survinã
din expunerea autobiograficã. Detaliile medicale și
inserția bârfelor de sanatoriu sunt „parfumul” scrierii.
Peste acestea se așazã, abia, analiza holbanianã
a experiențelor erotice și interpretarea caracterelor
și situațiilor. Portretul epocii este completat cu datele
specifice contextului: momirile Securitãții întru
colaboraționism, dar și discuții asupra autenticitãții
artei. Kitschul nu este condamnat de pe poziții elitist
neomoderniste, ci tocmai – vizionarã idee –
pentru excitarea snobilor.romanul Stadiu final),
dar și anii de post-comunism
în care unii își asumã ori nu fostele atașamente
marxiste.
În pofida mizerabilismului, atmosfera are ceva
din rafinamentul decadent din Remember-ul lui
Mateiu Caragiale; în pofida acestui decadentism,
romanul problematizeazã intens, dar nu teoretic, ci
plecând de la situații concrete: învãțãmântul,
sãnãtatea, ecologia, arta și politica. Autorul aude,
vede și gândește, așadar. Ba știe sã și dramatizeze,
confruntând ideile și comportamentul celor doi protagoniști:
introvertitul și indecisul Grig fațã de
activul și justițiarul Victor. Scena de „pãlãvrãgealã
udatã cu bãuturealã” este strânsã în chingile
dialogului eficient și reflectatã ridiculizant în mintea
naratorului, cam cum se întâmpla la Marin Preda,
în romanele citadine.
Vasile Baghiu are toate calitãțile unui prozator
ce poate decupa felii diverse ale realitãții. Întrebarea
este dacã noul lui roman, tot despre sanatoriu, dupã
cum am citit pe Facebook, mai poate adãuga ceva
la tot ceea ce a scris prozatorul la temã pânã acum.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu