1.
Ați publicat câteva
cărți
de poezie, mai multe romane și o serie de articole care s-ar putea reuni sub numele de manifestele himerismului. Articolul din
Wikipedia vă integrează în generația poetică nouăzeci. Este un merit ca
un poet să facă parte dint-o anumită generație și, firește, să slujească, să exprime conceptul
de poezie generaționistă respectivă? Trebuie ca poeții să se înscrie conceptual într-o
direcție
generaționistă
sau alta, sau pot merge pe cont propriu?
Deşi cuvântul „trebuie” este tentant, încerc să-l evit.
Iar când este vorba despre poezie chiar nu funcţionează nimic din ceea ce se
află în spatele lui. Aşadar, poeţii pot merge pe cont propriu, desigur, iar
uneori chiar este recomandabil să facă asta, dar ei nu pot funcţiona în neant,
pentru că apar şi se manifestă într-un context literar, al timpului lor şi al
generaţiei lor. Iar faptul că faci parte
dintr-un grup sau, în sfârşit, dintr-o generaţie poate fi de folos, pentru o vreme, în afirmarea ta ca poet, în sensul că sunt şanse mai mari să fii comentat în sinteze şi abordări critice şi aşa mai departe, deşi nici acest lucru nu este sigur, pentru că totul depinde de valoarea individuală. Pe termen lung, contextul nu ajută pe nimeni. Rămâi doar dacă poezia ta este autentică. Dar şi aici e o discuţie, se ştie.
dintr-un grup sau, în sfârşit, dintr-o generaţie poate fi de folos, pentru o vreme, în afirmarea ta ca poet, în sensul că sunt şanse mai mari să fii comentat în sinteze şi abordări critice şi aşa mai departe, deşi nici acest lucru nu este sigur, pentru că totul depinde de valoarea individuală. Pe termen lung, contextul nu ajută pe nimeni. Rămâi doar dacă poezia ta este autentică. Dar şi aici e o discuţie, se ştie.
2.
Aduce
poezia nouăzecistă ceva nou și pozitiv fată de poezia generației optzeci sau față de poezia altor
generații
poetice? Ce consecințe, pozitive sau negative, poate avea generația asupra unui poet?
Am scris, la vremea apariţiei şi afirmării lor, despre
mulţi dintre poeţii acestei generaţii căreia îi aparţin. Venit din intenţia de
diferenţiere faţă de „optzecism” a unui fel de nucleu nouăzecist, care s-a
manifestat în anii optzeci în special la cenaclul „Universitas” al lui Mircea
Martin, „nouăzecismul” se dorea o întoarcere la biografism şi la ceea ce
Laurenţiu Ulici numea, cred, pe atunci „noul autenticism”. Dacă ironia
optzecistă îşi trimitea săgeţile aluzive înspre realitatea din jur, acţiunea fiind
însă cumva prea evident rezultatul unei tehnici asimilate conştiincios din
cărţi, autoironia nouăzecistă aducea un plus de autenticitate cu valul ei de
poveşti de viaţă adevărate ale autorilor inserate în poeme. Eşti mai credibil
când te iei singur în râs, se ştie. Un râs amar, desigur. Diferenţele ţin de
nuanţe. În ce mă priveşte era povestea sanatoriului, în ce-i priveşte pe alţii
erau altele, povestea unui spaţiu al izolării precum Ieudul lui Es.Pop,
povestea unei familii bucureştene plutind suprarealist ca în tablourile lui
Chagal (Cristian Popescu), povestea marginalităţii pusă la cale de Coande. În
fine, nouăzecismul, cel puţin aşa cum se prezenta în revista „Nouăzeci”, nu mi
s-a părut potrivit cu ideile mele de atunci, mai ales pentru că propunea
anti-politica, ceea ce mi se părea o abandonare blamabilă etic. Aşa simţeam
atunci, aşa că nu am ratat ocazia să spun destul de vocal despre neaderararea
mea la spiritul acestei generaţii. Şi poate că acesta a fost încă un motiv
(ascuns, subconştient) de inventare a „himerismului”, de găsire a unei căi
individuale, paralele.
3.
Ce
vrea să spună conceptul de himerism?
Ce înseamnă manifestele himerismului? Cum
se poziționează himerismul față de
poezia/literatura optzecist-postmodernistă retro, al cărei succes este fulminant
în dealu’-valea literară românească și despre care se scriu aproape numai tratate
favorabile, ca și cum toată poezia postmodernistă ar fi cu adevărat poezia, iar poeții ei ar fi cu toții poeți de valoare? Mai poate avea loc himerismul
în peisajul poetic sufocat de poezia postmodernistă? Ce adepți are himerismul?
Himerismul
poetic este dorinţa omului de a fi „altcineva” spusă cu
mijloacele poeziei. Este ieşirea, prin călătoria permanentă a personajului
(Himerus Alter), din constrângerile provincialiste. Este anticiparea şi apoi
trăirea globalizării, cuprinderea lumii cu ajutorul poeziei. Este
materializarea (poetică) a aspiraţiei de a călători în timp, în trecutul
istoric, dar şi în spaţii noi. Este trăirea unor poveşti de viaţă identitare
alternative preferate, la fel ca în abordările terapiei narative ale lui White
şi Epston. De altfel, himerismul m-a
adus, în timp, şi la specializarea, ca psiholog, în terapia narativă. E o
poveste şi aceasta, între altele, pe care o trăiesc în legătură cu poezia... Un
argument în plus că în ceea ce mă priveşte poezia e mai mult o chestiune care
ţine de viaţă decât de artă, pentru că – am mai spus-o şi cu alte ocazii, în alte
interviuri – poezia mi-a schimbat viaţa într-un mod foarte concret. Mai întâi
m-a determinat să călătoresc, ceea ce nu e deloc puţin. Apoi m-a dus pe drumul
explorării terapiei narative, iar acum îmi devine un instrument util în proză,
pentru că îmi permite „trăirea simultană”, de exemplu, a unor timpuri, ca în
romanul „Planuri de viaţă”. Cât priveşte manifestele
himerismului, ele sunt doar nişte repere teoretice ale unui stil poetic
care propune ieşirea de sub umbrela postmodernistă şi individualizarea trăirii
poetice. Faţă de curentul postmodernist, himerismul
este o opţiune paralelă, o alternativă, la urma urmei. Adepţi sunt destui,
unii au şi scris eseuri întru susţinerea lui, nu-i pomenesc aici, pentru că nu
acest lucru este cel mai important, ci faptul că a fost posibilă afirmarea
ideii de „diferenţă”. Însuşi faptul că dvs. mă întrebaţi acum despre himerism spune, poate, ceva în acest
sens.
4.
Cum
înțelegeți critica literară,
în general? Care ar fi primele ei obiective? Și mai ales în temeiul căror criterii ar
trebui să evalueze critica literară poezia? Evaluează criticii imparțial, obiectiv, sau
sunt confiscați de interese generaționiste sau de altă natură?
Înţeleg critica literară ca pe un minunat exerciţiu de reflecţie
asupra literaturii, în cazul discuţiei noastre asupra poeziei. Restul e cuprins
în teoriile literare şi în eseurile poeţilor şi scriitorilor, în reflecţiile
lor asupra scrisului. Primele ei obiective? Mă gândesc că ar fi înţelegerea
operei şi aşezarea ei pe locul care i se cuvine între celelalte opere. Un
critic trebuie să aibă echilibru, fireşte, în judecăţile sale. Sau cel puţin să
facă efortul acesta al echilibrului, pentru că de greşit mai poate greşi, se
ştie. Vorbim, de fapt, despre caracter. Nu poţi fi critic bun dacă nu eşti un om
de caracter. Când criticul este confiscat, cum ziceţi, de interese, sentimentul
este de muncă fără rost, de pierdere a sensului. Avem exemple în lumea noastră
literară suficiente, unele chiar notorii. Pe baza căror criterii ar trebui
evaluată poezia? Ei bine, la o întrebare atât de dificilă se cuvine, poate, un
răspuns simplu: pe baza originalităţii şi intensităţii poetice. Evident că
intuiţia personală a ceea ce este autentic în poezie, adică simţul poetic, este
esenţial în toată chestiunea. Pur şi simplu, un critic bun ştie când are de a
face cu o poezie bună şi când are în faţă o poezie proastă. Naturaleţea şi
firescul e un ingredient de luat în seamă, de exemplu. Ar mai fi sclipirile de
umanitate profundă, să le spunem aşa, din unele versuri. Poate şi lipsa de
orice urmă de emfază, umilitatea netrucată, punerea în surdină a vocii
auctoriale, inteligenţa unor aluzii, rafinamentul cultural, ironia potolită şi
înţelegătoare, lipsa oricărei intenţii pedagogice, etice sau morale,
capacitatea autorului de a vedea viaţa în aspectele ei cele mai banale, coerenţa
unui univers personal, în sfârşit, poate şi originalitatea felului de a spune
(de a vorbi în versuri, cum zicea T.S. Eliot) al autorului.
5.
Ne-a
adus libertatea obținută la Revoluțiune o critică literară mai responsabilă și competentă și, implicit, un
canon de opere literare mai curat, mai eliberat de impunerile (presiunea)
criticii oficiale, adică un canon în care să domine operele literare cu
adevărat valoroase, iar nu cele favorizate de grupurile de interese de tot
felul? Au fost sau nu au fost eficiente revizuirile literare inițiate începând cu
anul 1990?
Nu, din păcate, nu. Critica oficială continuă să răspundă
la cerinţele sistemului securisto-comunist. Dacă te uiţi la felul cum a fost şi
este tratat un mare scriitor, Paul Goma, înţelegi mai bine acest fenomen, nu-ţi
trebuie alte argumente. Dacă te uiţi şi la evoluţia jalnică a Uniunii
Scriitorilor, cu derapajele ei, cu excluderile operate de către o orwelliană
comisie de „monitorizare şi excluderi”, cu favoritismele ei, cu lipsa de
transparenţă, cu autoritarismul anacronic al celor aflaţi în roluri de
conducere, pricepi că la noi comunismul „n-o muritu”, vorba cântecului. Suntem
destul de departe de climatul de libertate din Occident. De fiecare dată când
te întorci de acolo, ai sentimentul că intri aici într-o groapă a
provincialismului închistat, a autosuficienţei, a orgoliilor triste, a
agitaţiilor fără orizont. Revizuirile? Dar ele nu prea s-au făcut. Văzând
receptarea literaturii din ultimele decenii poţi crede că de la Preda încoace nu
a mai scris nimeni roman adevărat, că de la Nichita Stănescu doar unul sau doi
poeţi sunt demni de atenţie, iar literatura de sertar din perioada comunistă şi
a memoriilor scrise după 1990 este o invenţie a unor exaltaţi anticomunişti. Cum
să se schimbe canonul cu asemenea disfuncţionalităţi?
6.
Deosebiți între critica
literară și critica generaționistă? Credeți de pildă că un critic literar șaizecist va primi la fel de bine o
carte de poezie douămiistă, să spunem? Ce rol are critica generaționistă? Aveți cumva sentimentul
că unii critici supralicitează valoarea anumitor poeți, scriitori, și că în felul acesta
falsifică ierarhia reală a scriitorilor?
Este, până la un punct, normal să empatizezi cu cei din
generaţia ta dacă eşti critic literar. Chiar dacă ai opinii negative faţă de
cărţile lor. Rămâi fixat în generaţia ta, chiar dacă arunci săgeţi critice în
stânga şi în dreapta. Acel „Nu” al lui Ionesco, de pildă, îl apropie pe
dramaturg mai mult de generaţia sa decât îl îndepărtează. Ceea ce numiţi
critica generaţionistă poate fi un lucru bun, pentru că actul critic se
exercită în cadrul grupurilor legate prin afinităţi „de generaţie”, iar acest
fapt încurajează scrisul, creativitatea. Da, unii critici exagerează, din
spirit de prietenie, din spirit de generaţie, din interese personale. Partea
bună este că efortul de supralicitare se vede întotdeauna. Cazuri de acest fel
sunt la îndemână sub ochii noştri. Ceea ce trebuie spus este că nimeni nu are
de câştigat din acest demers.
7.
Cu
ce critici sau scriitori ați avut dispute, polemici? Cum vă apreciază critica literară? Ce critici
apreciați în mod deosebit?
Dispute şi polemici am avut mai întâi cu criticii şi
poeţii generaţiei mele nouăzeciste, cărora nu le-a convenit obiectivitatea mea
în judecarea cărţilor lor, în perioada în care ţineam rubrica „Plasa de
fluturi” la Poesis. Îmi amintesc cum a trebuit să-mi ia apărarea, cu fermitate,
regretatul critic Marin Mincu în faţa lor, un critic pe care – apropo! – îl
apreciez mult şi a cărui dispariţie prematură o resimt de fiecare dată când
apar controverse pe scena literară. Era un polemist autentic. Apoi, am
polemizat cu un fel de „curent pro-comunist după comunism”, în articole şi
eseuri. Pe acest temei, i-am combătut cât am putut pe cei care îl
marginalizează pe Paul Goma, de exemplu, şi care fac asta din lipsa de „fair-play”
în a recunoaşte valoarea chiar şi la cei care nu le sunt pe plac sau ale căror
idei politice sunt în opoziţie cu ale lor. Deşi, aici putem vorbi mai curând despre
reminiscenţele şi conexiunile elitei literare cu comunismul, o falsă elită din
această cauză, pentru că vine „în contra” intereselor naţiei din care face
parte. M-am mai pronunţat şi împotriva mediocrităţilor suite pe podiumuri, ocupând
funcţii şi roluri în breaslă, beneficiind de laude exagerate, nemeritate în
presă. Nu i-am agreat niciodată nici pe
noii comisari politici care etichetează scriitorii în fel şi chip conform
noilor comandamente ale „corectitudinii politice” la care ei au aderat imediat,
ca la un semn. Aceştia nu sunt cu nimic mai breji decât comisarii din anii
cincizeci. Am polemizat şi cu unii pentru care valori precum credinţa, familia,
patriotismul sunt învechite. Sunt critici pe care îi admir şi nu neapărat doar
dintre cei care au receptat pozitiv şi chiar cu entuziasm cărţile mele. Uneori
însă nu criticii au observat lucruri definitorii în scrisul meu, ci poeţii şi
scriitorii.
8.
Ce
părere aveți despre premiile literare? Sunt premiați într-adevăr cei mai buni poeți/scriitori, sau mai
degrabă favorizații unei anume generații, să spunem cei aflați la putere acum? Cum vă explicați faptul că aproape toate premiile
literare merg la generația optzeci și o mică parte la poeți mai mari ca vârstă decât optzeciștii? Credeți că atunci când douămiiștii vor fi la
putere, deci legitimați și
oficializați chiar de propria generație, aceștia vor evalua literatura punându-se și ei în față pe sine? Sau credeți că ei vor schimba
lucrurile?
Nu de puţine ori cei care iau premii sunt şi cei care le
merită. Se întâmplă, din fericire, şi aceste evenimente. Din păcate însă,
instituţia premiului literar are multe disfuncţionalităţi la noi, în principal
suferă de favoritism, lipsă de obiectivitate, lipsă de transparenţă, spirit de
grup de interese. Explicaţiile pentru direcţionarea premiilor cu precădere spre
optzecişti, dacă fenomenul e adevărat, ar fi, poate, faptul că ei sunt acum în
jurii şi comisii de premiere, deţin puterea cum s-ar spune. Nu am explicaţii
mai bune. Cât despre douămiişti, ce pot să spun? Unii par să aibă o fibră etică
vizibilă în gesticulaţia lor literară, ceea ce îmi dă speranţă. Cei tineri vor
schimba lucrurile, dar o vor putea face doar dacă vor avea puterea să privească
nu doar în oglinda propriei lor generaţii.
9.
Cum
se dau premiile literare la vârf, în Consiliul de Conducere al USR?
Aţi văzut şi dumneavoastră, preşedintele Uniunii
Scriitorilor îi dă Premiul Eminescu vicepreşedintelui Uniunii Scriitorilor. Iar
în provincii povestea funcţionează pe principiul „Anul acesta sunt eu în juriu
şi te premiez pe tine, anul viitor eşti tu şi mă premiezi pe mine.” La Iaşi, de
exemplu, ani la rând s-a întâmplat aşa şi încă se întâmplă. Dar şi prin alte
părţi, din cât am putut vedea. Este un fenomen jalnic.
10.
Pun
scriitorii în presa literară, cu adevărat,
problemele pe care le au, și anume cele legate de modul în care își pot tipării cărțile, în care se
acordă premiile, marile premii (USR), în care sunt aleși cei cărora li se
traduc și publică, în străinătate, opera, în care se acordă indemnizațiile de merit etc.?
Aveți
sentimentul că există acea clasă de favorizați despre care se vorbește uneori cu teamă
de consecințe pe la colțurile paginii?
Mă tem că scriitorii de la noi, în marea lor majoritate,
se tem să vorbească despre aspecte nevralgice, fie ele literare sau sociale. Le
lipseşte minimul curaj de a spune ce este de spus şi ce ştie şi vede toată
lumea. Se tem să nu le fie luaţi boii de la bicicletă, ca să mă exprim aşa. Peisajul
este descurajant, iar laşităţile sunt la tot pasul. Pentru te miri ce (un
supliment de pensie, o bursă, o invitaţie, un premiu, o călătorie etc.) ei se pretează la nişte comportamente atât de
obediente şi jenante încât se anulează pur şi simplu ca fiinţe libere, nu numai
ca scriitori. Există şi scriitori ale căror voci se fac auzite, iar acest lucru
oferă o rază de speranţă, însă balanţa înclină încă în favoarea celor din prima
categorie.
11.
Credeți că delicatețea, neutralitatea
sau pur și simplu teama noastră de a pune în presă deschis problemele pe care le
avem ca scriitori este cea mai bună atitudine pe care o putem avea și că tocmai această
atitudine blenoragică va rezolva problemele pe care le avem?
Eu cred că în calitate de scriitori nu avem, de fapt,
prea mult mijloace de a schimba lumea, pentru că lumea nu se schimbă doar aşa
pentru că au apărut şi apar nişte cărţi care vorbesc deschis despre nişte
lucruri nevralgice sau controversate. Este însă elementar să spunem din când în
când ce gândim dintr-un motiv care ţine mai mult de tipul de viaţă pe care ne-o
dorim decât de eventuale raţiuni etice sau morale. Vreau să spun că fără acest
exerciţiu minim de libertate, riscăm să trăim o viaţă falsă, aspect care se va
răsfrânge şi în opera literară, mai mult sau mai puţin, mai devreme sau mai
târziu. Tăcerea nu a rezolvat nicio problemă niciodată. Doar atitudinea
deschisă, curajul elementar, demnitatea minimă. Eliberarea de fricile moştenite
din comunism ar fi un ideal de atins al lumii noastre literare, evident şi al
celei româneşti în general.
12.
Cum
vedeți
viața
noastră literară? Sunteți mulțumit de actuala conducere, de modul în care se organizează și finanțează activitățile culturale? Care
sunt beneficiile spirituale ale membrilor USR în urma acțiunilor Uniunii? Nu
mă refer la beneficiile celor din conducere sau ale celor apropiați de ea, ci ale
celorlalți. Dv. ați fost băgat în seamă? Și în ce fel?
Este o viaţă literară falsificată de lipsa exerciţiului
de liberă exprimare a scriitorilor, de obedienţa şi tăcerea lor, de abundenţa
numelor „impuse”, de formalismul unor evenimente în care scriitorii se
gratulează reciproc, de lipsa de modestie a multor scriitori şi falsa lor
deschidere către dialog, în fapt, de autosuficienţă, de îndepărtarea
publicului, de lipsa de atenţie pentru autor ca persoană esenţială a
evenimentelor. Evident că nu sunt mulţumit de această conducere care nu ştie să
organizeze evenimente adevărate, cum am văzut că se întâmplă în Occident, în
care autorii să fie cu adevărat luaţi în seamă, întrebaţi, puşi în valoare şi
în lumină, preţuiţi. Nu este niciun beneficiu spiritual să fii membru al
U.S.R.-Manolescu. Dimpotrivă, înseamnă să accepţi nedreptatea şi neregulile şi
să le încurajezi prin tăcere şi oportunism. Mă întrebaţi dacă am fost băgat în
seamă? Mai degrabă ignorat, ca să nu spun marginalizat... Şi nu sunt dintre cei
care stau în banca lor, pentru că am scris, am publicat la cele mai importante
edituri din ţară, în fine, am fost invitat la burse în străinătate, nu am fost
şi nu sunt invizibil.
13.
În anul 2015 ați publicat „Scrisoare
deschisă preşedintelui Uniunii Scriitorilor din România.” Ce cereați acolo și care au fost consecințele asupra breslei și ale dv?
Ceream demisia acestui
preşedinte, Nicolae Manolescu, iar motivele erau mai multe: promovarea în
mandatele sale a un climat toxic în mediile literare, interzicerea lui Paul
Goma de a mai publica în „România literară” şi campania ulterioară împotriva
sa, schimbarea statutului U.S.R. pentru posibilitatea unei a treia candidaturi
pentru el însuşi, acordarea Premiului Eminescu unui scriitor aflat în funcţia
de vicepreşedinte al U.S.R.. Îi mai spuneam acolo că nu este un om al
echilibrului, ci un factor care dezbină, că nu este un bun lider şi un bun
administrator şi îi ceream să nu mai sfideze scriitorii cu autoritarismul său. De
altfel, cum ştiţi poate, mi-am prezentat şi demisia din această organizaţie pe
15 ianuarie 2017, în semn de protest faţă de aceste aspecte.Consecinţele pentru mine?
Admonestări în „România literară” şi etichetarea de mediocru etc., în stilul
securist cunoscut. Şi evident marginalizarea, perfidă sau pe faţă, cu tot ce
cuprinde ea în zilele noastre, în ţara noastră, în lumea literară de la noi.
14.
Și acum, o piatră mare de ridicat: puteți să definiți poezia, în
general, sau cel puțin să enumeraţi câteva dintre constantele ei? Sunteți mulțumit de starea
poeziei contemporane românești? Este ea unitară conceptual, sau este divizată generaționist? Ce poeți apreciați? Ce poeți vi se par
supraevaluați de către critica literară? Dar nedreptățiți, deci subevaluați? Enumerați câțiva poeți români,
contemporani sau nu, cu adevărat importanți. Care ar fi, așadar, canonul dv.
poetic?
Mai degrabă aş fi tentat să spun ce nu este poezia decât
ce ar putea fi. Poezia nu este o înşirurire de cuvinte pe hârtie, nu este nici textul
ei, nici conţinutul ei, nu este nici o seamă de idei interesante exprimate
elegant sau subtil despre viaţă, nu este ceea ce vrea să spună autorul, nu este
o critică adusă societăţii, nu este talentul de a versifica, nu este un gen
literar (deşi teoreticienii sunt liberi şi în legitimitate să o încadreze aşa),
în fine, nu este trăire comunicată prin mijloacele artei poetice, nu este nici
toate acestea la un loc, nici o mulţime de lucruri care se spun despre ea.
Poezia ar putea fi un secret al trăirii vieţii la care nu are acces nici măcar autorul
ei, tot aşa cum ar putea fi umilinţa de a trăi sentimente şi stări pe care
bietele mijloace literare abia dacă pot să le contureze. Poezia poate fi ceea
ce rămâne din viaţa unui om, tot aşa cum ar putea fi amintirea unei mari
iubiri. Poezia ar putea fi un stil de viaţă, tot aşa cum nu ar fi deplasat să o
punem în legătură cu nebuloasele secrete din universul psiho-emoţional. Poezia
poate fi povestea care adună în ea înţelesuri înfricoşătoare, pline de speranţă
sau care le combină pe amândouă, tot aşa cum poate deveni o simplă emoţie
într-un şir de emoţii, o privire fugară pe geam, în singurătate, un colac de
salvare pentru nu puţini, un orizont de aşteptare care ne ţine pe linia de
plutire. În fine, poezia română, dacă sunt mulţumit de ea... Ei bine, luat de
un val fals-patriotic, aş putea da un răspuns de genul „Poezia română are
resurse mari şi este de o diversitate surprinzătoare şi aşa mai departe, plus
rezervele de suferinţă post-traumă din istoria recentă care se întrezăresc
printre versuri...”. Nu o să fac asta. Din păcate, eu cred că în ultimul timp
creativitatea poetică are o cădere semnificativă în România, ca multe alte
aspecte ale vieţii de altfel, pentru că ceva ciudat se întâmplă dacă la un
recital cu 30 de autori nu îţi atrag atenţia decât vreo două sau trei poeme,
restul fiind nişte încercări pe care nici nu vreau să le calific... Există
poeţi pe care îi admir şi pe care îi citesc cu interes, nimic de zis, dar am
sentimentul unei secătuiri în acest domeniu. Nu vreau să spun nimic nici despre
cei supraevaluaţi. Am făcut-o cu alte prilejuri şi am stârnit furtuni de ură şi
neînţelegere, aşa că nu vreau să repet faza. Cât despre preferinţele mele din
toată istoria poeziei române, nu găsesc foarte potrivit, la fel, să fac o listă
acum. Şi nu pentru că evit răspunsul, ci pentru că mi se pare chiar o temă serioasă
pentru o carte, să zicem, una de eseuri despre 15 sau 20 de poeţi în care argumentele
şi nu impresiile de moment ar conta cel mai mult. Cine ştie? Poate că o voi
scrie.
15.
Există
poeți și critici care
deplâng soarta poeților care „nu au prins trenul poeziei optzeciste”, șaizeciste, șaptezeciste etc...
Trebuie musai ca un poet să prindă aceste trenuri generaționiste, deci ca poezia
lui să fie șaizecistă, șaptezecistă, optzecistă, nouăzecistă, douămiistă, postmodernistă, expresionistă,
pentru a fi socotită poezie? Nu vi se
pare că poetul trebuie să prindă mai degrabă trenul poeziei, decât al unei poeziei generaționiste sau alteia,
fie aceasta românească sau străină?
Sunt liberi să deplângă soarta acelor poeţi cât vor, dar
nu aceasta este problema. Important este – aveţi dreptate – dacă acei poeţi au
prins sau nu trenul poeziei, trenul propriei poezii. De fapt, dacă ar fi să
regândim lucrurile acestea nu foarte simple, nu e un tren pe care îl poţi
prinde sau pierde, ci mai mult o stare pe care ajungi sau nu să o trăieşti, fie
ea rămasă în urmă sau fluturând un steag undeva mai în faţă. Însă, pe de altă
parte, critica şi istoria literară lucrează şi cu aceste instrumente sau
concepte, aşa că nu e cazul să ne frământăm prea tare pe acest subiect. Poţi
pedala cu hărnicie pe o bicicletă „himeristă” în paralel cu trenurile ticsite
de optzecişti, nouăzecişti şi douămiişti sau cum se mai numesc ei şi să te
simţi cumva „pe cale”. Poezia este trăirea individuală a unor experienţe de
viaţă universale.
16.
Există
poeți/critici
care cred că „Fiecare poet scrie după legea lui”, așadar după propria
lui artă poetică în mod strict, după normele și principiile lui. Asta înseamnă, pe de o parte, că poezia este la îndemâna și cheremul oricui,
cum de multe ori și este, de fapt, iar pe de altă parte că poezia are de fiecare dată un alt
concept, deci că nu există un fel general, un concept general al poeziei
moderne (contemporane). Dv. cum vedeți lucrurile?
Într-un fel, acesta este un adevăr, orice poezie
autentică are unicitatea ei. Sunt lucruri legate între ele. Dar poezia nu este
la îndemâna oricui, pentru că darul poeziei vine de la Dumnezeu şi îl primesc
puţini oameni. În fine, un concept general, cum spuneţi, al poeziei
contemporane poate fi găsit, cum a şi fost, la fel cum există unul al poeziei
romantice, altul al poeziei simboliste. Poezia este însă adevărul de viaţă
esenţial şi uneori tragic al vieţii autorului.
17.
Ce
părere aveţi despre scriitorii tineri, unii nu chiar tineri, care au dat în
judecată USR și care se judecă, încă, cu ea? Au ei „scopuri nobile”, sau nu au? Vă
deranjează demersurile lor?
Cum să mă deranjeze când i-am susţinut? Foarte bine au
făcut. Dacă vă referiţi la Grupul pentru Reformă a USR, din care fac şi eu
parte, atunci pot spune că demersul nostru este unul bun. Noi ne dorim
transparenţă, respectul valorii, eliminarea corupţiei, premii „pe bune”,
activităţi şi evenimente adevărate, ieşirea din provincialism, reconectarea la
puplic, programe de ieşire în lume a scriitorilor valoroşi. Aşa că scopurile
sunt nobile. La urma urmei, nu mi-am dat demisia din USR-Manolescu pentru că mi
s-ar fi năzărit mie că USR nu mă mai reprezintă. Şi cred în continuare că
atmosfera de acolo este proastă şi nu are legătură cu literatura, ci cu un fel
de politică mizerabilă şi de toată jalea. O dezamăgire totală pentru mine.
18.
Ce
poeți
sau ce curente poetice v-au inspirat? Ați avut/aveți modele
poetice?
Poezia americană şi o grămadă de poeţi din lumea mare
luaţi individual. Apoi, Fernando Pessoa cu heteronimii lui mi-a inspirat ideea
„himerismului”. Toate marile experienţe poetice ale ultimelor două secole, dar
şi cele vechi. Poezia durerii, poezia înstrăinării, poezia bolii, poezia călătoriei,
poezia ştiinţei. T.S. Eliot a fost la un moment dat o figură dominantă pentru
frământările mele poetice. La fel, Eugenio Montale şi o pleiadă întreagă de
poeţi italieni. Am trăit mereu în poezia celor mari, dar şi în propria poezie. Am
trăit poezia ca stil de viaţă. Poezia este, încă, pentru mine, un stil de
viaţă.
19.
Aveți voie să publicați în România literară?
Problema nu este dacă am sau nu voie să public acolo, ci
dacă mai vreau sau nu să fac asta. Şi nu mai vreau, pentru că a devenit un fel
de gazetă de perete a conducerii USR-Manolescu prin care sunt executaţi cei
care nu le cântă în strună. Este jalnică încrâncenarea lor împotriva celor care
îi contestă. M-au atacat şi pe mine de mai multe ori. Le-am şi răspuns. Amuzant
este că mulţi dintre ei se întorc împotriva unora dintre noi care am fost
colaboratori constanţi ai „României literare”. Acum, iată, pentru că ne spunem
părerea şi încercăm să propunem un alt mod de organizare nu mai suntem buni.
20.
Oferiți-ne poemul dv. la
care țineți cel mai mult.
„Străinul” este doar unul dintre pomele la care
ţin. Mai jos, am adăugat şi câteva explicaţii scrise în iunie 2006 în Cove
Park, Scoţia, apărute în
acelaşi an în revista Euphorion de la Sibiu, în cadrul rubricii "Poemul preferat şi comentat".
Străinul
Aparţin acestei lumi care
mă împinge spre margini,
Care mă apără şi mă
agresează deopotrivă,
Încercând să-mi reprim
furia, şi indignarea, şi groaza
În faţa
obscurantismului devastator.
În Canare am adăugat
vele pătrate Niñei suple, la Las
Palmas,
Şi l-am ascultat pe
Bartolome Tores mărturisindu-şi crima
De la a cărei
pedeapsă cu moartea scăpase îmbarcându-se.
Am văzut cum rămâne
în urmă mănăstirea Rabida,
Ca un semn al lui
Dumnezeu,
Cu tristeţea
matinală a acelei plecări înveninate de neîncredere.
Am văzut străzi
imposibil de traversat,
Cu un şuvoi continuu
de automobile trecând
Sub privirile mele
resemnate.
Străin, contraste
m-au rănit,
Şi am deplâns
slăbiciunea care ne face să rămânem în urmă,
Care ne aruncă în
vârtejul abandonului,
Deopotrivă la
poalele Acropolei,
Printre casele mici,
suburbie universală, şi la Veliko Târnovo,
Coborând pe lângă
brutării din care, până-n trotuar, ieşea căldură,
Deopotrivă în Europa
bătrână şi în Japonia bătrână,
Ca şi în America la
fel de bătrână,
Întinerită de la
Columb cu bătrâneţea Europei bătrâne,
Cu modernismul de
care se face atâta caz.
M-am strâns de frig
în tunica de lână cu glugă
Şi-am ascultat
clipocitul şi hula, privind picioarele
Noastre desculţe,
întinşi pe puntea proaspăt spălată,
Şi-am respirat
alizeul.
Acum nu mai sperăm
ceva de la imaginea ferestrei
Ce dă în curtea
interioară plină de lăzi,
Nu mai sperăm în
temerara înaintare prin timp,
Împiedicându-ne pe
scări de copiii care plâng mereu,
Veşnic părăsiţi, ai
nimănui.
Încerc să înţeleg
mizeria în care, fără să recunoaştem,
Stăpâniţi de-un
orgoliu stupid, ne complacem abandonaţi.
Am văzut şi eu ceaţa
şi pescăruşii, o balenă, pelicani,
Şi-un băţ cu
incrustaţii, care ne-au înviorat.
Şi-n noaptea aceea
cu lună am strigat de bucurie
Auzindu-l pe Juan
Rodriguez: “Lumbre! Tierra!”.
Acest refugiu,
neliniştea, ezitarea duioasă în faţa porţilor de fier,
Întrebându-te dacă
se cuvine să suni, şi sunând totuşi,
Apăsat, de trei ori,
aşteptând să vină valetul,
Care se ocupa şi de
garaje.
Din nou am plâns,
deşi ştiam că un bărbat plângând
Oferă totuşi o
imagine degradantă.
Am trăit conform
unei linii
De la care am
încercat din răsputeri să mă abat, dar mâine,
Mâine voi fi, sper,
în afară de toate discuţiile.
M-am minunat cu Diaz
del Castillo de mărimea tăvilor de aur
Pe care ni le-au
arătat aztecii,
Şi de mozaicurile de
pene.
Străin, m-am regăsit
în zile faste,
Pierzându-mă apoi
pentru ani îndelungi într-o zbatere absurdă,
Pe care unii,
amabili, o numeau rezistenţă.
Am văzut străzi
pline de frunze
Şi străzi pe care
maşini speciale le spală cu detergent,
Sărace străzi, ca
unii oameni,
Precum această
mulţime flămândă,
Străzi pe care te
rătăceşti şi pe care îţi place să te plimbi,
Pe unde se-aude mereu
sirena unei ambulanţe,
Veşnic rătăcit, cu
gândurile încâlcite de reclame
Şi de toată agitaţia
pe care nu o înţeleg.
Eu cred că auziţi şi
voi în inimă acest sunet
De clopot sub apă,
dulceaţa unei amintiri ce fuge mereu,
Ca o veveriţă care ţi-a
mâncat odată din palme,
La sanatoriu, în
parcul cu havuz.
Şi după toate astea
destul de singur acum,
Cu amintirea teocaliilor
fumegânde.
E tonic felul ceremonios
în care ţi se deschide uşa
Ce dă înspre
luminile balului,
Învăţat cu femei pe
care numai nostalgia le păstrează distinse,
Ca pe nişte regine
aztece.
Eu cred că simţiţi
şi voi înserarea din inimile voastre,
Dar nu pot să mă
împotrivesc alunecării,
Agăţându-mă de
rădăcini şi smocuri de iarbă,
De pietre colţuroase
care mă rănesc dureros,
Ca-ntr-un vis, ca-ntr-o
carte
Al cărei autor e un
cinic fără suflet şi fără milă.
Sunt unul dintre
fericiţii supravieţuitori ai acelei “noche triste”,
L-am văzut pe Cortés
plângând
Cu fruntea
sprijinită de-un arbore,
Şi simt, când inspir
mai adânc, un fel de sfârşeală
Care mă doboară pe
trotuarul ud după ploaie,
Unde adunătura de
gură-cască mă sâcâie,
Adunătura de femei
care-mi dau palme, încercând
Un fel de reanimare
brutală, într-un oraş necunoscut
Dintr-o ţară străină
căreia nu-i cunosc limba.
Am fost martor când
Incasul a aruncat Biblia oferită
De părintele
Valverde, sub un cer senin
Pe care oricine, din
oricare secol, a putut să-l contemple.
De atunci parcă
aievea se năruie un zid de care-odată ne-am lipit,
Înfriguraţi, ca de o
sobă încălzită
Din sala de
aşteptare a unei halte singuratice
Şi înconjurate de
plopi argintii ce puteau fi văzuţi de departe.
Toate lucrurile sunt
răscolite şi răsturnate
Ca în urma unei
brutale percheziţii,
E şi închipuirea
voastră pură, care vă menţine zâmbitori
Şi avizi de
petreceri în care să uitaţi.
Dar mereu se găseşte
cineva care aşteaptă,
Iar timpul e cinic,
şi vapoarele somptuoase pleacă,
Lăsându-ne visători
pe cheiul ud.
Am văzut străzi cu
vopseaua marcajelor ştearsă
De paşii mulţimii,
mulţime ce pare-a se opri uneori,
Să asculte vreun semn,
vreo limbă de clopot cu sunet ciudat, şi nou,
Cum auzi într-un
oraş în care ajungi prima oară,
La Peks sau la Ruse,
sau chiar în recele şi cochetul Lund,
Unde mă duce gândul,
încercând
Să depăşesc o
geografie familiară.
Am străbătut lumea asta
a noastră
Şi nu e nimic bizar în
atemporalitatea atitudinii mele,
Pentru că, într-un fel,
toate aceste timpuri îmi aparţin,
Şi-aş putea să jur că am
fost acolo şi acolo şi dincolo,
Şi-aş putea să depun
mărturie pentru strigătul de durere
Al lui Ferdinand de
Soto, pe malul Mississippiului,
Înainte de moartea-i
neîmpăcată.
Străin, m-am regăsit
bolnav, cu atâtea datorii pe cap,
Cu insidioasa bârfă
de prin colţuri călduţe,
Unde fierbe cafeaua
de rigoare.
Ce lux şi boierie să
scrii două versuri slăbănoage sub stele milenare!
Bucurie fugară a
acestor bolnavi
Ce-au rămas la fumat
prin closete în care
Mirosul tare al
urinii te face să lăcrimezi.
Am bătut cuie în
scândurile fortului Québec,
Şi-am iernat acolo
în pustietate,
Pe insula de pe
fluviul James,
Unde acum zumzăie
oraşul Jamestown,
În care citiţi voi
ziarele prin parc, supraveghind copiii gălăgioşi.
Cu groază am auzit
şi eu ţipetele indienilor
Care coborau dinspre
Aleghani,
Săgeţile lor m-au
atins şi pe mine, cel de la frontieră.
Ce căutam atunci?
Nici azi nu-mi
cunosc rostul pe străzile unui oraş
De provincie din
România.
Aparţin acestei lumi
policrome, obscurităţii senile,
Acestei agitaţii
care ne îndulceşte convalescenţa, prin diversitate,
Prin trecutul care
ne poartă
Cu indiferenţa care
ne consolează de moarte.
(din volumul de debut „Gustul înstrăinării”, 1994)
Parcă tot mai străin…
Se ştie că, în general, e dificil să faci o alegere în chestiuni care
privesc viaţa. Dar nu e tocmai uşor, se pare, nici când ai de ales, dintre
propriile poeme, doar unul singur despre care să poţi spune că e preferatul tău
şi să-l şi comentezi. Fiecare cuvânt şi fiecare vers pe care l-ai scris crezi
că te reprezintă, iar această reprezentativitate o simţi ca fiind efectul
întregului, al tuturor poemelor, nu numai al unuia singur. Am şi eu poemele
preferate, fireşte, iar motivele afinităţilor mele faţă de unele sau faţă de
altele ar putea fi atât de natură personală, expresia unui sentiment, cât şi
dintre cele care pot fi descrise cu mai multă claritate. Nu este o alegere pe
criterii de valoare poetică, aşa cum sunt ele învăţate în şcoli, ci mai mult
una de natură afectivă.
Cred că atitudinea cea mai onestă pe care un poet o poate avea faţă de
poezia sa este aceea profund subiectivă, mărturisită ca atare şi transformată
într-un instrument foarte eficient de investigare a propriului univers.
M-aş fi putut opri la “Fantoma sanatoriului”, în care am încercat să prind
cât mai mult din atmosfera acelui loc izolat din munţi unde mi-am petrecut
şapte ani în perioada primei tinereţi, când abia descoperisem acest lucru
uimitor de simplu, anume că trebuie să cunoşti viaţa ca să poţi scrie despre
ea, şi aş fi avut astfel prilejul să spun din nou câte ceva despre cât de
importantă mi se pare a fi infuzia de boală şi morbid în poezie în termeni de
efect poetic.
Ar fi fost potrivite şi alte poeme, la fel de lungi, precum “Barul de
noapte” sau “Gustul înstrăinării”, în care am îndrăznit să “călătoresc” în
diferite locuri din lume, ceea ce nouă românilor încă ne era interzis pe
atunci.
Aş fi putut alege un poem mai scurt, precum “Ai vrea să faci lungi
plimbări”, dintre cele pe care poeta Ana Blandiana mi le publica în revista
“Familia”, în 1988, cu o prezentare elogioasă care îmi oferise curaj şi
încredere în acei ani în care îmi făceam intrarea în literatură.
Ar fi fost la fel de bine, cred, să fi ales unul din cele patru poeme care
ilustrează tentaţia pozitivistă, ştiinţifică, de care m-am simţit odată atras,
ca experiment, aşa cum sunt “Febra”, “Amorul adiabatic”, “Mecanica timpului”,
“Magia elementară”.
Nu ar fi fost deloc rău - mai cred - dacă aş fi ales unul din poemele din
volumul “Maniera”, care mi-au permis tulburătoare incursiuni poetice în
teritoriile misterioase ale identităţii, dublului şi transfigurării.
În fine, m-aş fi apropiat poate mai mult de cel care sunt astăzi, un
scriitor român care descoperă Europa pe viu, după ce ani îndelungi - şi numai
pe seama unor febrile căutări pentru detalii în dicţionare, enciclopedii şi
jurnale de călătorie - scrisese poeme având ca decor şi unele dintre oraşele
ei, dacă m-aş fi oprit la unul din poemele pe care de câţiva ani, provocat de
călătoriile reale de care am parte, le scriu în română şi engleză, în speranţa
că îmi voi găsi drumul meu de poet în lumea mare a miilor de poeţi ai lumii.
Toate acestea mi-ar fi oferit prilejul de a vorbi din nou despre
“Himerism”, ca o perspectivă trans-naţională în poezie, de a relua unele idei
din manifestele de până acum, care nu au fost poate înţelese prea bine la
vremea publicării lor.
Am ales însă “Străinul”, mai întâi pentru că el exprimă şi prin titlu
starea mea din ultimii ani, în care m-am simţit parcă tot mai străin de lumea
literară din România (careia fair-play-ul
nu pare să îi fie prea familiar, din pacate), apoi pentru că - răsfoind nişte
comentarii publicate de critici, scriitori şi poeţi de-a lungul ultimilor ani -
am văzut că el este şi pe placul unora dintre ei, al Ioanei Pârvulescu, de
exemplu, care spune în cronica sa la primul meu volum, “Gustul înstrăinării”,
din 1995, următoarele: “Străinul pune
în contrast lumea mare,
deschisă oricui, în care ar trebui să fii străin, dar te simţi acasă, şi
lumea unei camere în care ar trebui să te simţi acasă, dar eşti străin.
Explorator şi arheolog, prezent în miezul evenimentelor şi gândindu-le din afară,
ca un istoric, Vasile Baghiu realizează în Străinul un poem antologic, care se deschide şi
se închide, se întinde peste lume şi se concentrează într-o hartă, zboară şi se
frânge în zbor.”.
“Străinul” este încercarea mea de teleportare în timp pe seama poeziei.
Este unul dintre poemele care vorbesc despre cum nu îmi ajungea mie deloc lumea
în care mă învârteam, ca să spun aşa, la acea dată. Visam la alte tărâmuri, la
alte timpuri, încercam să fiu acel Himerus
Alter, personajul pe care l-am inventat sau care m-a inventat, care mi-a
răsărit în poeme atunci când am vrut cu tot dinadinsul să fiu “altcineva”.
În “Străinul” vorbeşte Himerus
Alter mai mult decât mine, e
adevărat, dar din când în când se aude parcă şi vocea mea “reală”, oferind
detalii şi încercând să aducă cititorul înapoi, în “prezent”, ca şi cum
ar încerca să-i ofere un răgaz pentru reculegere, un respiro într-un vârtej al
timpului în care ar fi putut să se lase prins.
Încercam să scap de ceea ce resimţeam a fi un fel de lest al provinciei
mele Piatra Neamţ şi al provinciei mele România. Lestul trăgea greu în jos, îmi
îngreuna situaţia, mă făcea să urmăresc cu aviditate detaliile străzilor, ale
oraşelor, ale locurilor din filmele cele mai proaste (pentru că altele nu aveam
la îndemână), numai pentru că acţiunea lor se petrecea la Rio de Janeiro, la
Los Angeles, la Londra, Veneţia, Paris, unde credeam că nu voi ajunge oricum
niciodată.
Cred că între timp am mai lăsat cîte ceva pe drum din toată încărcătura
aceea de atunci, care mă ţinea parcă legat de mâini şi de picioare. Iar acum,
dacă se întâmplă să stau de vorbă cu artişti şi scriitori din lumea largă, aici
în Cove Park, în Scoţia (unde mă aflu pentru două luni pe seama unei burse
“Scotish Arts Council”), aceasta e poate şi pentru că “străinul” din mine a
vrut mereu să iasă din încercuirea ticăloasă şi profund imbecilizantă a
comunismului din ţara noastră şi a tot ceea ce a urmat după el. Nu ştiu dacă am
reuşit. Ştiu însă că am fost pur şi simplu împins de acest fel de a vedea
lucrurile pe un drum pe care mă aflu acum, am fost forţat să nu mă complac doar
în consemnarea neproductivă a sentimentalismului frust şi a melancoliilor brute
- cum au adesea poeţii tendinţa - şi să îndrăznesc mai mult.
“Străinul” nu este acel poem despre care să pot spune: “Aici sunt eu cel
care sunt!”, dar el deschide o mică fereastră înspre tentaţiile mele, câteodată
chiar suave, de a mă considera nu un român în primul rând, ceea ce este o
calitate în lumea asta fără doar şi poate, ci un om, pur şi simplu un om din
lumea largă, un “cetăţean universal”, unul care trăieşte prin voia lui Dumnezeu
undeva unde regimul dictatorial a oferit oamenilor timp de cincizeci de ani
doar mici variaţiuni pe o scară de la “rău” la “foarte rau”.
Mesajul “Strainului” nu este unul politic, aşa cum se şi vede la prima
lectură, dar este, sper, unul cât se poate de uman într-o lume în care
individul pare să înceapă, în sfârşit, să conteze mai mult decât naţiunea.
Sunt sigur că nimeni nu se aştepta la un comentariu scolastic al poemului.
Dacă da, atunci îmi cer iertare pentru dezamăgirea pricinuită. Nu sunt însă în
stare să fac aşa ceva când este vorba despre propria creaţie. Pot cel mult să
glosez pe margine, să parazitez textul original cu acest fel de gânduri, aşa
cum am făcut mereu în “Manifestele Himerismului”, unde am simţit totdeauna
nevoia să ofer şi alte repere decât acelea pe care le ofereau deja poemele
înseşi.
Nu explicaţii, aşadar, inutile cel mai adesea când este vorba despre
poezie, ci mai curând repere, sugestii, păreri, gânduri.
Poemul acesta este o încercare de transfigurare. Dacă este mai mult, aşa
cum în secret sper şi simt, sau mai puţin, sau altceva, atunci rămâne să aflăm
asta în timp, de la cititorii noştri iubiţi şi criticii noştri inteligenţi şi
drepţi, care sunt cu noi, în aceeaşi barcă, pe aceeaşi Niña cu vele pătrate dintr-un vers de
acolo, aceeaşi în care Columb îşi pusese toate speranţele şi întreg destinul
său de “om al Lumii Noi”.
Viaţa ţine întotdeauna, în rezervă şi parcă anume pentru fiecare, bune surprize,
iar când vine vremea de visat la lucruri noi şi de făcut planuri “himeriste”,
pe mine nu mă întrece nimeni.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu