SCRIITORUL, UN SUPRAVIEŢUITOR!?
Condiţia scriitorului român, azi (dezbatere,
confesiuni, motivaţii)
Răspunsurile la ancheta „Condiţia scriitorului
român azi” au apărut în revista Steaua (iulie-august 2013). Au participat: andrei codrescu, Radu Pavel
Gheo, Norman Manea, T. O. Bobe, Radu Aldulescu, D. Ţepeneag, Ana Blandiana,
Răzvan Ţupa, Andra Rotaru, Liviu Antonesei, Adriana Babeţi, Dmitri Miticov,
Laura Pavel, Răzvan Petrescu, Vasile Baghiu, Ovidiu Pecican, Ion Pop, Gheorghe
Schwartz, Dan-Liviu Boeriu, Adrian Jicu, Radu Vancu, Mihai Ignat, Ruxandra
Cesereanu
Iată răspunsul meu.
Condiţia scriitorului în general nu este deloc bună
în România. Se vede cu ochiul liber, iar cei mai mulţi scriitori o ştiu. Doar
câţiva dintre ei nu au motive să se plângă pe acest subiect, anume aceia care
sunt într-un continuu compromis cu Puterea (indiferent de culoarea ei) şi cu
principiile etice. Aflaţi mereu în graţiile mai-marilor zilei, ale sistemului,
ei sunt abonaţii la premii, burse, traduceri, sinecuri, călătorii şi privilegii
de tot felul. Unii sunt atât de „utili” încât îi găseşti în poziţii importante
peste tot, la mai multe instituţii culturale deodată, ca şi cum lumea literară
se termină cu ei, iar România nu mai are oameni de valoare.
Ceilalţi, nesupuşi, neînregimentaţi, neconvinşi sau
pur şi simplu normali, majoritatea, trăiesc condiţia marginalităţii cu tot ce
presupune ea: scriu texte la reviste şi nu primesc niciun ban, nu au acces la
edituri chiar dacă scriu uneori mai bine decât privilegiaţii, sunt ignoraţi de
critica literară (lipsită în general de spirit critic şi de dragoste pentru
literatură, mânată în luptă de interese de găşti şi bisericuţe, fără simţul
valorii şi uşor de manipulat de „trend”-uri şi „teme” impuse), sunt omişi din
antologiile, clasamentele şi listele oficiale, în sfârşit, sunt daţi la o
parte.
Trăim în ţara în
care se poartă metoda mafiotă a conspiraţiei tăcerii, în care incomozii,
guralivii, independenţii sunt trataţi, în cel mai bun caz, de pitoreşti,
simpatici, în care frica păzeşte bostănăriile talentelor anemice şi ale unui
„ce profit”, păzeşte bostănăriile poziţiilor ocupate prin parvenitism literar,
în care, dacă este ordin, cu plăcere îl punem la îndoială pe Eminescu şi îl
trecem sub tăcere pe Goma, o ţară în care scriitorii îşi dau singuri unii
altora premii în cerc restrâns, în care critica literară a devenit, repet, o
anexă a publicităţii editoriale şi a intereselor de grup. Cam acesta este peisajul.
Ar trebui să mai observăm un fenomen ca să
înţelegem, poate, chiar mai bine situaţia, condiţia scriitorului. În Vest,
fiecare ţară are mai multe vedete literare, treizeci, cincizeci, toţi scriitori
cunoscuţi, recunsoscuţi, premiaţi, cultivaţi etc.. Este ciudat cum la noi doar
câţiva scriitori, număraţi pe degetele de la o mână, au acest statut. La noi, sistemul
nu-şi permite mai mult de unul sau doi „scriitori-vedetă” într-o generaţie. Dacă şi-ar permite mai mulţi,
ar avea atunci, bănuiesc, probleme cu vocile lor, greu de controlat în acel
caz, voci care ar căpăta putere şi ar deveni incomode. Este de preferat unul sau doi, „de-ai noştri”, cuminţi, la locul lor. Pare că sistemul nostru încă funcţionează ca pe
vremea comunismului, cu „vedeta unică” pe care cititorii sunt îndoctrinaţi – pe
toate căile, cum se spune – să o placă, să o citească, să o considere
extraordinară, genială şi aşa mai departe, cu abonaţii la călătorii pe banii
statului fără nici un rezultat concret în privinţa recunoaşterii literaturii
române în lume.
Am mulți prieteni printre scriitori şi nu spun că
scriitorii sunt mai răi decât alţi oameni, ei sunt de fapt aşa cum este şi
societatea din care se trag şi în care trăiesc, însă acum nu despre acest lucru
este vorba, ci despre câteva aspecte mai puţin plăcute ale mediilor literare. Şi
aici cred că se află o parte din rădăcinile anormalităţii. Spre deosebire de mediile
literare din Vest, mi se pare că dominantă aici este atitudinea neprietenoasă.
Ai sentimentul că oamenii cu care intri în vorbă sunt mereu pe picior de luptă și
nu rare sunt situațiile în care te trezești, ca din senin, sub tirul
invectivelor, reproșurilor și etichetărilor. Și te miri întotdeauna de ce li se
pare celor mai mulți că ar avea un fel de datorie să te sfătuiască și să-ți
livreze lecții, ca de la catedră, întotdeauna de sus oricum, pentru că nu-ți
amintești să le fi cerut asta. Mai mult, poți bănui, când ai de a face cu ei,
că au fost crescuți fără să fi cunoscut afecțiunea, pentru că par străini de
sentimentele umane normale și nu ezită să te pună în situații dificile în
public și să te umilească dacă te prind pe picior greșit sau, mai curând, își
închipuie că te-au prins. Puțini știu să zâmbească, iar dacă o fac, totuși, au
aerul că ți-au oferit un cadou. Nici când te contrazic, nici când te aprobă, nu
sunt deloc relaxați. Par încordați și interesați. Nu știu să se bucure de
succesele celorlalți, iar peisajul arată din cauza aceasta ca un câmp de
bătaie. Cu o detașare de roboți, parcă joacă un rol și se tem că nu se
încadrează. De aici și inadecvarea, mai mereu de un comic trist, pentru că
rolul îi depășește.
Rar te poți bucura de comportamentul normal în
aceste medii. Este constatarea mea tristă, nu neapărat un reproş, pentru că, în
fond, mă asimilez, acestei lumi, nu mă dau la o parte ca să o judec, fac parte
din ea. Atâta numai că mi-aș dori, interesat, să o văd mai relaxată și mai
zâmbitoare. Mi-aș dori să înceapă odată să semene, din acest punct de vedere,
mai mult cu lumea liberă din cele țări apusene. Să semene, de fapt, cu
normalitatea. Nu spun că acolo nu există dispute, interese, invidii,
comportamente reprobabile, ci doar că toate aceste defecte nu ies în faţă, ci sunt
parcă reprimate prin filtrul unei decenţe structurale şi al unei educaţii
eficiente. Mă trezesc visând cu
ochii deschiși uneori şi mă întreb dacă există măcar o singură problemă legată
de România și lumea noastră românească de azi asupra căreia în principal noi,
scriitorii – însă, de fapt, noi, românii, am putea avea aceeași părere și aceeași
perspectivă de rezolvare. Ar fi, cred, un punct important de refacere a speranței
pentru toți.
În sfârşit, mai
există un aspect. Condiţia scriitorilor în general va rămâne precară atâta
vreme cât lectura nu va fi cultivată în şcoală şi în mass-media. Pare că
„sistemul” nu doreşte o societate educată, cultivată, cu dragoste de carte şi
de valori, ci una abrutizată, uşor de manipulat. Mai mult, cred că veşnic va
rămâne scriitorul în această condiţie marginală câtă vreme nu va intra chiar el
de unul singur în şcoli şi nu va avea dialogul normal cu copiii şi
adolescenţii. Un dialog despre valorile simple ale vieţii, care să le redea copiilor
şi adolescenţilor încrederea că nu trebuie să fii „cool” ca să reuşeşti, că
succesul nu este să apari des la televizor şi să ai bani, ci să ai prieteni,
familie şi o meserie care să-ţi placă. Şi nici măcar acest efort nu va fi de
ajuns. Mai este necesară, ca aerul, renunţarea din partea scriitorilor, în
astfel de întâlniri publice, la orgoliul de autor, la nesuferitul şi prostescul
„aer de geniu în faţa plebeilor”, la aroganţa şi lipsa de minte în a crede că
dacă eşti scriitor ai merite în plus şi ţi se datorează necondiţionat admiraţie
şi aplauze. Condiţia scriitorului depinde, se poate spune, de scriitorii
înşişi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu